FRA IDÈ TIL BUTIKK

Hei! Nå har jeg tenkt å skrive et veldig etterlengtet innlegg, som jeg egentlig burde postet for flere måneder siden. Plutselig gikk det i glemmeboken, og jeg kom ikke på det igjen før i dag. Det er derfor det er dumt å ha stengt kommentarfelt, for da kan jo ingen minne meg på innlegg som dette.. Haha! Mange har spurt om et mer utfyllende innlegg om prosessen bak å åpne egen butikk. Prosessen var både lang og smålig innviklet å forklare, men jeg skal prøve så godt jeg kan likevel.
Det hele startet med at min kompanjong Janne (Jan-Erik) kom bort til meg og fortalte om et butikk-konsept han hadde tenkt mye på, og spurte om mine meninger. Jeg vet ikke om det var fordi jeg likte ideen så godt, eller fordi Janne er så god til å prate for seg at jeg ble overbevist. Til de som ikke vet det er Janne & Julia en multibrand-butikk som selger vesker, sko, klokker, interiør og andre accessories til kvinner. Janne har lenge jobbet i retailbransjen, og det er han som er “hjernen” bak butikk-konseptet. Grunnen til at han ville ha meg med på laget var ikke nødvendigvis fordi jeg var så flink med varehandel eller butikkdrift. Det var fordi jeg er god på sosiale medier og har jobbet som blogger i mange år. God på nett med andre ord. Det var en kompetanse han kanskje ikke hadde (uten å høres frekk ut, haha?). Sammen ble vi et ganske så godt team. Han visste hvor man skulle starte, og hvordan det fungerte å åpne og drive butikk. Jeg kunne sosiale medier og nettsalg. En viktig faktor om man skal drive enhver business i dag!

IMG_3162-2-2

Så ja, da var ideen spikret og vi opprettet Janne & Julia AS. Det tok jo litt tid å komme på navnet, men vi ble enig til slutt. Deretter var det å finne et butikklokale. Janne var mest aktiv på den fronten, og sendte meg melding dagen etter jeg kom hjem fra syden om at vi skulle på en visning. Vi møtte megleren og var på visning på et svært lokale på nesten 190kvm i gågaten i Bergen. Det så helt forferdelig ut med vegg-til-vegg teppe, nedslitte vegger og generelt veldig udelikat. Jeg slet først med å se potensiale med lokalet, men etter litt overbevisning rundt hva man kan gjøre med maling, skifting av gulv og belysning var jeg med. Dette var faktisk den første og siste visningen vi var på. Etter et par uker og møter med huseierne kom vi til enighet om hva som skulle gjøres av hvem oppussingsmessig, og signerte husleiekontrakten. Herregud, nå var det plutselig blitt en realitet. Jeg skulle åpne butikk! Da kontrakten ble signert var det alvor, og vi måtte finne merker vi likte og ville jobbe med. Som sagt har Janne lenge jobbet i butikkbransjen, så kontaktene hans hjalp nok veldig på med tanke på hvilke merker vi fikk inn. Det er jo alltid skummelt for et merke å takke “ja” til å være i en nyoppstartet butikk. Man har jo ingen statistikk verken på omsetning eller om man klarer å betale regningene sine i tide. Det var mange som takket nei til å ligge hos oss, samtidig som nesten de fleste takket ja. Vi kom fram til en merkesammensetning vi alle var fornøyde med, og etter vi fikk “go” fra alle merkene var det bare å dra på innkjøp. Den første innkjøpsrunden syns jeg var utrolig skummel. Skummelt fordi det plutselig var varer til en butikk jeg er deleier i som skal handles inn. Tenk om ingen likte varene? Jeg likte de jo, men det er jo aldri en garanti for noe som helst. Wææ, det var en nervepirrende uke skal jeg si dere!
Angående butikklokalet var vi veldig heldig og fikk en god deal med huseier som pusset opp det meste. Det eneste vi trengte å gjøre var egentlig å skru opp kontorpultene og hyllene i butikken. Haha! Det var kanskje like så greit med tanke på mine kunnskaper innenfor feltet.. Så akkurat den biten gikk som en drøm, og det er absolutt ikke en selvfølge om man skal åpne butikk har jeg forstått. De jeg kjenner som har sine egne butikker har slitt mye mer med oppussingen enn det vi trengte å gjøre.. Min jobb i butikken har jo vært å være markedsansvarlig. Altså å jobbe med sosiale medier, hjelpe å forme nettbutikken og legge inn alle varene der. Mye av forarbeidet mitt før åpningen var derfor å legge inn alle varene i nettbutikken, og det tok så sykt mye mer tid enn forventet. Jeg satt dag inn og dag ut for å legge inn alle merkene og varene. En ganske stor jobb som jeg er glad jeg slipper å gå igjennom igjen! Jeg legger jo naturligvis inn nyheter osv i butikken nå også på nettbutikken, men det er forskjell på å legge inn 20 nye produkter enn 350! Haha 😀

IMG_2073 kopi-2

Ja, jeg og Janne ansatt også en daglig leder som heter Ingeborg. Hva skulle vi gjort uten henne egentlig? Det aner jeg ikke! Det er hun som har hovedansvaret for at butikken går som den skal. Legger inn alle varer på kassen, ser over det økonomiske og sørger for at ting er på stell. Da vi diskuterte hvem vi skulle ansette som daglig leder foreslo jeg faktisk at jeg skulle være daglig leder i butikken først, men etter to minutter trakk jeg det tilbake.. Det er alt for mye jobb siden jeg har bloggen som hovedinntekt, og dessuten tror jeg Ingeborg gjør en MYE bedre jobb enn det jeg ville gjort. Hun har stålkontroll på alt av fakturaer, varer og ting som skal gjøres. Vi kunne nok ikke ansatt en bedre person ♥ Vi har også en ekstrahjelp som heter Camilla som jobber når verken jeg eller Ingeborg har mulighet.
Angående økonomien vil jeg ikke gå inn på hvor mye som har gått til å åpne butikken. Faktisk så vet jeg helt ærlig ikke hva den endelig summen er. Det er Janne som er hovedaksjonær og har gått inn med mest penger, og jeg har ikke turt å spørre hvor mye 😉 Heheheh. Økonomien har jeg heller ingen oversikt over, for det er et felt jeg har null snøring på. Jeg vet at Janne og Ingeborg har stålkontroll, og det er godt nok for meg. Ingeborg går jo også på retail managment på BI Bergen, så jeg jobber i butikken når hun er på skolen. Verken jeg eller Janne tar ut noe i lønn. Det er så viktig å spare så mye penger som mulig de første årene, og heller bruke pengene vi har til overskudd i å reinvestere i butikken sin framtid. Man vil jo heller ha fem Janne & Julia butikker i Norge enn bare én? Ingeborg og Camilla får naturligvis lønn, om noen skulle lure på det! Jeg har jo enda bloggen som jobb. I starten syns jeg det var veldig vanskelig å kombinere butikken og bloggen, for begge krever jo sitt. Det er derfor jeg har hatt en litt slapp blogghøst, men jeg føler jeg bare blir bedre og bedre for hver uke som går. Det tar jo ofte litt tid når nye rutiner skal sette seg! Kanskje ikke flere måneder som i mitt tilfelle, men likevel 😀

IMG_3228

Alt i alt syns jeg fremdeles det er veldig rart å ha sin egen butikk. Spesielt siden den heter Janne & Julia. I starten syns jeg det var et rart navn siden jeg kjenner Janne så godt og mitt eget navn er Julia. Heldigvis vokser navnet på meg hver dag som går, og nå tenker jeg på “Janne & Julia” som en butikk, og ikke som to personer jeg kjenner. Alle inntrykkene og erfaringene jeg har fått de siste månedene ville jeg aldri vært foruten. Herregud så mye jeg har lært! Det er helt sykt å tenke på hvor lite jeg faktisk visste om butikkdrift før vi åpnet, og jeg føler jeg lærer noe hver eneste dag. Per dags dato angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte å takke ja. Forhåpentligvis er vi på rett vei med butikken, og at den kan være en arbeidsplass for meg resten av livet er jo definitivt målet med det hele.
Håper dette var et utfyllende nok innlegg, og om det er noe annet dere lurer på er det bare å sende meg en mail på [email protected] siden jeg har stengt kommentarfelt akkurat nå.
Så håper jeg så mange som mulig vil komme innom butikken vår i Strandgaten 66 om du er i Bergen ♥ Vi har også en nettbutikk som du finner HER, og akkurat nå har vi “rosa oktober” med -20% rabatt på mange fine varer!

 

0 kommentarer

Siste innlegg