FORHOLD, hvor mye skal vi godta?

En ting jeg aldri har skrevet om på bloggen er forhold, verken mine oppturer eller nedturer. Har alltid syns den delen av livet kan være privat, men med det sagt har jeg likevel tenkt å skrive noen ord om det. Rettere sagt hvor mye jeg syns man kan godta i et forhold, og hva grunnverdiene mine er.

Det finnes absolutt ingen A4 mal på hvordan et perfekt forhold er, det kommer jo helt an på hvem personene er. Jeg har jo endel venninner både med kjærester og de som er single, og herlighet så mange forskjellige meninger vi har rundt tema. Jeg for min del kan kanskje oppfattes veldig streng, og jeg godtar ikke særlig mye tull før begeret mitt renner over.

Disse grensene har jeg satt for meg selv for lenge siden. Grunnen til det er så enkelt at jeg ikke vil bli såret, og det verste jeg vet er å være usikker på personen jeg er sammen med. Man skal absolutt ikke finne seg i alt! Jeg har jo noen venninner som godtar det meste, og lar typen feste natten lang uten å svare på telefonen eller i det hele tatt komme hjem etter nachpielet. De virker jo forbanna der og da, men så fort typen kommer hjem igjen og sier unnskyld er liksom alt glemt. Er det greit? For min del hadde det vært så uaktuelt som du får det, og om Kristoffer hadde prøvd seg på noe slikt hadde jeg nok kastet han rett ut av leiligheten. Jeg ser ofte jenter som gråter på byen fordi kjæresten har gjort noe dumt, og jeg har også hatt endel samtaler der jenta klager på alt typen gjør og at han oppfører seg som et skikkelig rævhøl. Jeg gir mine tips og forteller at sånt burde man ikke samle på, men dagen etter er de verdens lykkeligste par igjen. Helt til neste helg.. Er det sånn man skal ha det? Å konstant være usikker på kjæresten sin, og ikke vite om han kommer hjem fra byen eller ikke, eller om han drikker seg så drita at han ikke husker noen ting?

Jeg har alltid sagt at den dagen jeg blir usikker på Kristoffer, og ikke vet hvor jeg har han lengre er den dagen vi må slå opp. Jeg elsker han, men jeg elsker meg også. Det ble kanskje litt feil å si, men jeg respekterer meg selv og mine følelser på den måten at jeg ikke kommer til å godta meg selv bli dratt ned i et sort hull av usikkerhet, vonde følelser og kjærlighetssorg. Jeg har vitnet alt for mange tilfeller der forhold går så langt og svikene er så store at jenten trenger flere år å komme seg på et normalt følelsesmessig plan igjen, og sliter fryktelig med å stole på nye gutter hun møter. Jeg er så heldig at jeg aldri har opplevd noe lignende, men jeg har gode venninner som har det – og det virker utrolig sårt og forferdelig. Man mister jo en del av seg selv når man gir så mye til et annet menneske kun for å bli såret på den måten.

love

Det aller, aller viktigste for meg i mitt forhold er ærlighet og tillit. Uten det er det virkelig ingenting å satse på. Jeg stoler helt på Kristoffer og jeg er aldri usikker på hvor jeg har han. Hadde det vært sånn at jeg lå hjemme å vre meg i sjalusi om han var på byen med guttene hadde jo ikke forholdet fungert. Gjensidig tillit er like så viktig, det hadde jo vært utrolig kjipt om jeg aldri fikk lov til å dra ut med jentene for eksempel, og at han ringte hvert kvarter for å sjekke om jeg kom hjem snart.

Slik vi har det nå gjør vi stort sett som vi vil. Jeg drar gjerne en tur til Oslo for å besøke mine venner, uten at det er noen big deal. Vi vet hvor vi har hverandre. Det er også sånn at han kommer kjempegodt overens med alle mine venner, så jeg elsker jo om vi drar på ferier sammen, til Oslo eller fest. Det er ingen problem! Som sagt er det veldig forskjellig hvordan et forhold fungerer, men jeg vil si at vårt forhold passer meg perfekt. Jeg hadde ikke taklet en sjalu kjæreste som nekter meg å gjøre ting jeg vil.

Noen forholdstips som har fungert for meg:

1. Vær tydelig angående hva du vil og ser etter fra begynnelsen. Ikke lat som om det er greit at han gjør ting om du egentlig syns det er uaktuelt, bare for å virke “grei” i starten. Da kommer det til å bli vanskelig å snu om senere i forholdet.

2. Prat med hverandre og vær ærlig! Det verste er å holde ting inne, for da skaper det bare dårlig stemning i forholdet helt til en dag der man sprekker og lager mer styr enn det hadde blitt om man sa ting med en gang.

3. Gjør ting sammen! Reis på ferier, gå ut å spis lunsj, kino, gå en tur, bowling – hva som helst. Jeg merker utrolig godt hvor mye bedre forholdet vårt er så lenge vi er flinke å finne på ting. Det verste man kan gjøre er å alltid ligge på sofaen å se på tv sammen hver eneste dag. Da blir man fort lei, iallefall jeg! Jeg sier ikke man skal gjøre ting hver eneste dag, men prøv å vær flink til det iallefall et par ganger i uken.

Nå er jeg spent på deres meninger rundt dette! Legg igjen en kommentar med dine synspunkter, og LIK innlegget om du er sånn halveis enig med meg 😀 

17 kommentarer
    1. Jeg er så utrolig enig med deg! Det viktigste er gjensidig tillit og ærlighet. Jeg kunne aldri vært sammen med en som ikke stolte på meg og lot meg gjøre det jeg ville, og omvendt. Det er lurt å tenke “ville jeg godtatt dette, om det var omvendt?” Før du gjør noe, hvis du ikke hadde gjort det. Så ikke gjør det.

      Veldig bra innlegg Julia, stå på videre <3

    2. Jeg er så enig i dette innlegget! Flott skrevet. Har selv en kjæreste som jeg vet hvor jeg har hen, og det er gull verdt. Hadde aldri klart en type jeg ikke kunne stole på! Forstår meg ikke på de som klarer det heller

    3. Jeg føler egentlig at mitt forhold er ganske likt som ditt! Vi kan finne på ting sammen med hverandres venner, jeg kan reise steder uten ham og han kan gjøre det samme uten at det er noe big deal og sjalusi. Takk gud for at jeg er den personen som er minst sjalu i verden og at kjæresten min ikke er sjalu han også. Vi stoler fult og helt på hverandre men har selvfølgelig diskusjoner vi også, som alle andre 🙂 Er ganske flink til å klage over ham til venninner når han ikke gjør husarbeid osv, men prøver å bli flinkere å dra fram de gode tingene han gjør også, det er utrolig viktig!

    4. Jeg er helt enig med deg! Et forhold funker ikke når en sitter hjemme å er supersjalu. Likte tipsene dine 🙂

    5. Veldig bra skrevet! Jeg er veldig enig med deg. Mitt første ordentlige forhold var det veldig mye usikkerhet, sjalusi og kjærlighetssorg fordi jeg var dum som lot han gjøre alt han ville. Han var utro mot meg, jeg ble sønderknust, men enda så ga jeg han en ny sjanse. Han gjorde mye dumt som jeg bare lot han gjøre fordi jeg ikke klarte å være hard mot han og si meningene mine som det var og slå opp med han. Det gikk så langt at han behandla meg som dritten under skoen hans. Ikke ofte det skjedde, men han brukte noen ganger også vold mot meg og jeg lot det bare skje. Men etter 8 måneder slo han opp med meg og det er jeg egentlig veldig glad for at han gjorde nå i ettertid. Jeg slet ganske mye psykisk den perioden jeg var sammen med han og jeg skal love deg at han klarte å trykke meg enda mer ned enn det jeg var. Jeg møtte heldigvis min nåværende kjæreste. Han hjalp meg opp, støttet meg og da vi ble sammen skjønte jeg hva et ordentlig forhold egentlig skulle fungere. Det var helt annerledes og han behandler meg som en prinsesse. Vi har ingen sjalusi i forholdet og begge kan gå ut og feste uten at den andre parten skal bli sur og sjalu, og det er så godt! Vi har nå holdt sammen i over 4 år, så jeg har det veldig bra med han nå 🙂 Så viktig at man skal si meningene sine i et forhold og at man ikke skal la det gå langt! Visst man lar det gå for langt kan det slite psykisk på deg, for det gjorde det på meg for å si det sånn og det vil man ikke.

      http://www.katrineaastorp.blogg.no

    6. Du har venninner som LAR typen være ute hele natten uten å svare? hvis kjæresten min drar på byen kan han være ute så lenge han ønsker uten å måtte melde fra til meg i løpet av natten. Det samme gjelder dersom jeg er ute. Jeg ville heller aldri ha krevd noen unnskyldning fordi han kom hjem sent. Vi har vært sammen i 8 år nå, og for oss er det uaktuelt å styre hverandre på den måten mange par gjør. Det trenger man ikke hvis man er sikre på hverandre.

    7. Tillitt og ærlighet er noen nøkkelord man må sette på knagger ang. forhold. Er en av partene usikker på den andre, kan det fort oppstå situasjoner en ikke ønsker. Krangler, diskusjoner osv. Jeg har vært i et forhold som var skikkelig ræva for å si det mildt. Ble behandlet som en serviett – bruk og kast. Det skjedde om og om igjen. Til tross for at jeg var så godhjertet, snill og omtenksom så fikk jeg bare dritt tilbake. Det hele endte med utroskap mot en av mine kolleger – ja, hvem skulle tro at hun VAR MED PÅ DET?! ….. Den dag i dag jobber jeg enda samme plass og kjenner det stikker i hjertet bare jeg ser den nye typen min i nærheten av henne. Har heldigvis fortalt han at eksen min har vært utro med henne, og han mener hun ikke er tiltrekkende i det hele, så det er jo avslappende å vite. Ingen fortjener drittsekker, uansett om du er jente eller gutt. Kan ikke alle bare oppføre seg fint og respektere hverandre? 🙂 Det hadde vært noe det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg