FØLELSEN AV SINNE OG FRUSTRASJON

Rett før alarmen ringte i dag tidlig så bråvåknet jeg av en utrolig ubehagelig drøm. Som de fleste drømmer ble selve handlingen glemt med en gang, men følelsen satt seg skikkelig i kroppen. Det var følelsen av frustrasjon, og om å miste kontroll. Som barn spesielt slet jeg mye med at jeg kunne bli så sint og frustrert at jeg mistet sans og samling. Jeg ropte, skrek, gråt og var helt ute av kontroll. Som voksen har jeg hatt noen lignende episoder der jeg har blitt så frustrert at jeg bare begynner å gråte. Skriker og gråter. Da spesielt om jeg diskuterer noe jeg syns er vanskelig med kjæresten min, men ikke føler jeg klarer å formulere på en måte der jeg gjør meg forstått. Det er en helt forferdelig følelse å miste kontrollen på den måten.

De siste månedene har jeg praktisert noe som heter “calm” øvelser. I prinsippet betyr det bare at man skal ta puste dypt inn og roe seg selv ned i situasjoner der man enten føler på frustrasjon, angst, sinne eller tristhet. At man ikke “går inn” i følelsen, men omstiller seg og finner senteret i kroppen. Det hjelper meg veldig. Spesielt i diskusjoner der man merker at det kan bli høy temperatur, at man da kan kjøle ned hodet slik at man kan snakke sammen på en saklig måte. Den siste tiden har det åpenbart vært mye diskusjoner mellom meg og kjæresten min før vi fant ut av vår nåværende løsning. Det er en følelsesladd situasjon der jeg har måttet hente meg selv inn mye. Og, det hjelper!

Det er ikke alltid man klarer å gjøre seg forstått, og det er ikke alltid motparten responderer på den måten man ønsker. Da er det viktig for meg å puste når jeg merker at jeg begynner å bli frustrert. At jeg ikke går ned den mørke veien som alltid leder til sinne og tårer. Man kan ikke kontrollere hvordan andre oppfatter budskapet sitt, og uansett hvor viktig man selv syns det er å gjøre seg forstått så må man kunne ta et skritt tilbake å “snap out of it”. Man kan kun kontrollere hvordan man selv reagerer.

Jeg vet ikke om jeg forklarer på en god måte her via tekst, men jeg håper det kan gi litt mening for noen. Nå skal jeg ut å gå morgenturen min, og lage meg selv en fantastisk dag. Det er fredag, min favorittdag i uka! 😀 Dette blir bra ♥

2 kommentarer
    1. Så bra du har lært deg noen teknikker for å takle det! Det er det viktigste! Jeg var også ganske “ukontrollerende” som veldig ung, men har lært meg å reagere mye mer rolig i voksen alder, og det er SÅ godt! Kos deg med helg, fine! Det skal jeg også! 😀 Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg