ER STUDIETIDEN ENTEN SVART ELLER HVIT?

Lange timer på lesesalen, flere hundre tusen i studielån og knekkebrød til middag. Nå er jeg så heldig som har en fulltidsjobb ved siden av studiene, men dette er hverdagen til mange tusen studenter i Norge. Eksamensnerver, prestasjonsangst og forventninger til toppkarakter. Alt for å realisere drømmen om den mest fantastiske jobben etter mange år med gnagsår i rumpa etter stolene i auditorium 1. Alt for å sikre seg en godt betalt jobb i framtiden. Drømmen om å bo i et stort hus, kjøre den fineste bilen og enda ha penger til overs.

Men hva skjer med oss etter studiene? Er det jobber nok til alle? Nei, dessverre. For å ta et eksempel i utdanningen jeg selv tar, som er bachelor i markedsføringsledelse på BI. De fleste jobber fremdeles i klesbutikk eller “tar opp fag” fordi det er ikke jobber å finne. 300 000 kroner fra lånekassen rett i dass, enn så lenge. Tre år med drittfag som finans, makroøkonomi og bedriften helt bortkastet, enn så lenge. Er det lys i enden av tunellen? Kommer det en ledig stilling relevant for utdanningen min snart? Det er en problemstilling jeg ikke vil stille meg selv når jeg er ferdig på skolen. Så, hva skal jeg gjøre for å slippe det problemet selv. Jeg har to alternativer;

A: step it up og få A på hver eksamen, gi opp all tiden jeg bruker på bloggen og bruk 20 timer mer i uken på lesing.

B: se på utdanningen som en viktig læring, ta til meg all kunskap jeg kan få og start noe for meg selv. Bruk tiden ved siden av skolen på nettverksbygging og jobbing. 

11034708_10155297804900517_951228317_o-2

Så, hva skal man bruke studietiden på? Må man velge mellom å være hundre prosent skolenørd eller tusen prosent partyløve? Skal man virkelig se så svart hvitt på det? Studietiden skjer som regel i dine beste leveår. I starten av tyveårene der man er spontan, gøyal og gir litt faen. For meg hadde det vært synd om jeg hadde brukt all tiden på skolen. Den dyrebare tiden i livet der det er akseptabelt å danse på bordet, ta en shot for mye og kanskje møte noen usjarmerende gutter. Det må gå an å gjøre begge deler.

Jeg merker jeg sliter litt med å finne en konklusjon på dette innlegget. Poenget jeg kommer frem til er at studietiden krever mye av oss. Om du er som meg, en sosial sjel som ikke klarer å sitte stille krever det ekstra mye om du velger å studere. Jeg vil gjøre det best mulig på skolen, samtidig som jeg vil gjøre det best mulig sent en torsdagskveld på byen der ølen koster 30 kroner. Jeg får bare prøve å gjøre det beste ut av studietiden, og finne den perfekte balansen mellom det sosiale og skolebenken. Om det i det hele tatt er mulig 🙂

 

 

5 kommentarer
    1. Dersom du har tid vil jeg foreslå at du leser Never Eat Alone. Veldig god bok i forhold til nettverkbygging. Jeg vil tro nettverk definerer deg i større grad enn karakterer. Ikke bare fordi det gir deg muligheter til jobber du ikke ville visst om uten, men også for læringsmulighetene som følger av å bli kjent med mennesker og ha en genuin interesse for alle typer studier og jobber. En god balanse er viktig tror jeg, men man skal alltid jobbe med mennesker. Da er det ikke alltid like kult å være gråmusen i hjørnet, haha. Lykke til!

    2. Det går an å shotte, reise og danse på bordet når man er 25 og jobber også altså. Livet ditt stopper ikke da, tro det eller ei 😉

    3. Det finnes jo utallige jobber der ute, så lenge man ikke er superkresen! Jeg tror det har mye å si. I tillegg har ståpåvilje når det gjelder det å “selge seg selv” mye å si også. Gidder man bare å søke et par jobber så får man også færre tilbud om jobb. Jo flere jobber man søker, jo større er sannsynligheten for å få napp. Et sted må man jo begynne 🙂 Våre veiledere sier også at karakterer faktisk ikke har såå mye å si. De vil heller ha en person med greie karakterer som faktisk har sosiale antenner, enn en person med straight A’s som overhodet ikke eier sosiale antenner. Men selvfølgelig, gode karakterer er jo verdt noe 🙂 for meg er ikke det det viktigste og som du sier: det er faktisk mens man er ung at man studerer, så man får for pokker leve litt også 😉 haha!

    4. Huff 🙁 nå fikk jeg enda mer angst i forhold til min eksamen i markedsføring på tirsdag. Brukt mange timer på å lese meg opp i det faget hele høst men sitter bare ikke, burde tydeligvis lest 20 timer mer. Men har kombinert skolen med fritid og kjæreste og angrer nå, for et liv! Kommer selv til å sitte med uendelig mye i lån men kanskje bare et C snitt. Hmmm.. Worth it?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg