ER DU HOMO?

Dere vet hvem Andreas er? Han har vært en av mine beste venner i flere år og er stadig avbildet på bloggen. I helgen var vi sammen i Oslo, og et tema vi pratet om i går kveld tenkte jeg å skrive noen ord om nå.

For cirka halvannet år siden kom Andreas ut av skapet, og sto frem som homofil. Dette var etter vi var ferdig på videregående skole. Før han kom ut av skapet spurte alltid folk meg om han var homofil, og det har vært spekulasjoner rundt hans legning i flere år før han sto frem. Nysgjerrigheten til folk var det ingen grenser for, og de skulle på liv og død vite hvilket lag han spilte på. Dette får meg til å se rødt. At andre skulle gjøre seg opp en mening og dømme han før han selv var 100% sikker på om han likte gutter eller jenter syns jeg er ufattelig trist.

Homofil, hetrofil, lesbisk eller bifil – har det noe å si? Er det virkelig så interessant med andre menneskers seksuelle preferanser at man nærmest dør etter å finne det ut? Spiller det noen rolle for deg om en bekjent eller venn liker gutter eller jenter? Dette er en privatsak som faktisk ikke angår andre enn personen det gjelder. Jeg syns det er helt latterlig at man skal gå rundt å spekulere om sånne ting. Da kan man heller lure på hva vedkommende skal ha til middag, det er like meningsløst.

Jeg sier det igjen, spiller det noen rolle? Hvorfor er det så interessant å vite? Jeg fatter det virkelig ikke. Når jeg blir kjent med nye mennesker er jeg på jakt etter en god kjemi, og om personen liker samme eller motsatt kjønn er ingenting jeg bryr meg om. Om de vil fortelle det til meg er det selvfølgelig hyggelig, men hvis ikke så er det helt greit.

Tenk så mange der ute som blir forhåndsdømt som for eksempel homofil av de rundt seg uten å vite det selv engang. Jeg har flere kompiser som nærmest ble dratt ut av skapet før de var klar for det selv, og det kan ikke være en hyggelig måte å stå fram på. Jeg tror det viktigste av alt er å vise at man er en god venn uten fordommer. Det verste man kan gjøre er å dra den “om du er homo så er det heeeelt greit assa, du kan si det til meg!” før personen er klar for det selv. Mange sliter nok også med å definere hva de er, og vil ikke bli satt i bås som enten eller.

IMG_9044-2

Med det sagt vil jeg takke Andreas, Glenn, June, Jeanette Helen og resten av menneskene som har gjort både uken og helgen ufattelig fin. Nå sitter jeg på Gardermoen og har nettopp sagt hadet til Andreas som reiser hjem til Molde. Over ser dere den fantastiske solnedgangen som var i Oslo i dag, noe så fint ♥

9 kommentarer
    1. jeg er så enig! Vi snakket om dette nylig på skolen. Vi spør jo ikke noen om “er du heterofil?” eller “Har du alltid vært heterofil?” eller lignende.

    2. Noen ganger tror jeg folk trenger feks innlegg som dette for å forstå at det de sier/spør om er frekt eller skadelig. Mange som snakker uten om å tenkte seg om tror jeg.. Bra du sprer din refleksjon!!:-D

    3. Hei Julia! Synes dette innlegget var ufattelig fint skrevet og vil takke deg for at du deler det. Tror aldri jeg har lest et slikt blogginnlegg før, så det setter jeg pris på. Selv er jeg lesbisk, og det er ingen dans på roser. Eller det har ikke vært det for min del. Jeg aksepterte for meg selv for snart et år siden, og min største frykt var reaksjonen blant personene rundt meg. Og det har mye med hvordan jeg føler om meg selv og min selvtillit, men aller størst det du skriver om – at folk har spurt, snakket bak ryggen min og spekulert seg i mellom. For min del er det mer akseptabelt å spørre enn å snakke bak min rygg, men helst ingen av delene. Heldigvis har det gått relativt bra og de fleste har sagt at de så den komme. Men den som har spurt og gravd mest er faktisk min egen mor. Og når jeg kom ut var det hun som reagerte værst. Hun sa stygge ting og reagerte på en måte som såret meg ekstremt. Selvfølgelig er det forståelig at man blir lei seg når det kommer fra din egen datter – noen “planer” kan jo falle litt i grus, men måten hun gjorde det på er jo ikke gøy for meg. Det gikk to måneder før vi utvekslet et eneste ord. Nå har vi relativt god kontakt, men det er fortsatt litt anspent.

      Jeg vil bare takke deg for at du deler dine tanker! 🙂 tusen takk! Du virker som et helt unikt og godt menneske <3

      1. Så bra du likte det <3 Trist å høre at det ikke har vært så enkelt for deg.. Håper ting blir bedre med tiden, og enn så lenge får du bare stå for den du er 🙂 Stor klem fra meg.

    4. Er så sykt enig,.. Blir så provosert når folk holder på sånn! Har en kompis som ble utsatt for det samme presset på vgs.. Det er da vell ingen andre enn den det gjelder det angår..

    5. Så enig! Skjønner ikke hvorfor folk er så opphengt i det! Men er nok mange som spør uten å tenke også, og ikke nødvendigvis mener det frekt selv om det kanskje kommer sånn ut. Bra innlegg 🙂 Godt du har hatt en fin helg! Håper uken som kommer også blir bra 🙂

    6. Hvis man er eldre enn ti år og fortsatt ikke vet om man liker gutter eller jenter, så synes jeg de bør sette seg i et skap, løse døra og holde seg der. Hbor dum kan man bli? Det er den enkleste tingene i verden, det tar 4 sekunder å oppdage dette for normale mennesker. Men det er klart, hvis man vil ha oppmerksomhet og melke det for alt det er verdt, da lager man masse oppstyr og kommer ut av skapet. Dere homser kunne ikke a ha vært mer irriterende, gjør hva der vil, knull menn i rumpa hele dagen, men hold det for dere selv! Dere springer rundt å feirer dere selv, som om dere er noe stort. Dere er en simpel produksonsfeil og det er alt dere er. Så vær så snill, sett dere ned og hold kjeft. Ingen bryr seg og vi er møkk lei maset deres.

      1. Med holdninger som det der kan jeg virkelig ikke se hvordan du skal klare deg i livet. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg