ER DET NÅ JEG SKAL BEKLAGE MEG?

Hei og god mandag! Håper alle har fått en fin start på uka. Min har vært litt sånn…. ikke helt optimal. Planen var egentlig å blogge om den koselige søndagsbrunsjen jeg var på i går, men midt i brunsjen ringte Dagbladet og Se & Hør for å få en kommentar til et innlegg Mads Hansen hadde skrevet. Sååå var spetakkelet i gang.

Et av punktene i innlegget “Upopulære meninger” var at jeg skrev at man skulle begynne med botox tidlig. De som leser bloggene min og “kjenner” meg litt bedre enn leserne til Se & Hør vet at innlegget var skrevet med ironisk distanse. Det var rett og slett et humorinnlegg der jeg skrev om ting man kanskje tenker men ikke tør å si høyt. Altså, ikke en anbefaling eller en oppfordring til at alle skal ta botox på 18-årsdagen sin.

Hele saken har blitt tatt helt ut av kontekst. Innboksen min er full av hatkommentarer og truende beskjeder. Alt fordi de har lest en overskrift som de velger å ta som sin sannhet. Men, det er vel sånn media funker. Jeg vet at både jeg, mine venner og mine faste lesere vet at innlegget var skrevet med et snev av ironi over seg. Jeg har ingen planer om å beklage meg fordi mange velger å vri om på sannheten og gjøre en større sak ut av tema enn det det faktisk er. Man kan jo tydeligvis ikke skrive noe som helst lengre uten å bli arrestert. Slutt å vær så innmari hårsår.

39 kommentarer
    1. Hei Julia!

      Man kan si hva man vil om botox, men er helt enig med deg i at folk må slutte å være så ekstremt hårsår. Hvis det ikke skal mer til at en blogger never botox for å bli påvirket har man et problem med seg selv tenker nå jeg. Og husk på: Mads Hansen er en fyr i 30-årene som virkelig ikke har bedre ting å finne på enn å hetse unge bloggere…. Stå på videre!!!

      1. Mads Hansen «hetser unge bloggere» fordi de offentlig skriver slike ting. Etter hva jeg har forstått gjør han det for å få slutt på normalisering av operasjoner for å fikse utseende, botox osv. og ikke fordi han ikke har noe bedre å gjøre. Jeg forstår at flere mener at folk må slutte å være så hårsåre, men jeg tror ikke dere forstår hvem som faktisk leser disse bloggene. Som oftest er det unge jenter, flere av disse er mest sannsynlig lett påvirkelig pga alderen. Jeg mener som deg at èn blogger kan nok ikke påvirke så mange unge (kommer kanskje an på antall lesere såklart), men når det blir skrevet om av flere bloggere vil det etterhvert normalisere det.

    2. Du sier jo selv “noe man tenker men ikke tør å si høyt”. Så saken er jo at du faktisk mener at man skal begynne med Botox tidlig for å forebygge? 🙂 kan jeg spørre hva som er så galt med rynker? Og av alle jeg har sett som har tatt Botox før rynkene i det heletatt var i prosess, ser plutselig eldre ut enn det de er. Og de tar jo botox for å se ung ut? Så det funker jo med andre ord ikke for allerede unge mennesker. Beste forebygging er å ikke røyke eller steke seg i sola for å bli brunest mulig (og smøre godt med høy faktor). Og alt det er helt gratis uten å sprøyte giftstoffer i fjeset
      Jeg dømmer ikke, bare lurer oppriktig på hvorfor ta botox så tidlig da man ender opp med å se 10 år eldre ut da det skal virke motsatt.

    3. Hva med de 14 år gamle jentene som bare er innom bloggen din en gang i blant og ikke «kjenner» deg så godt? Det er kanskje ikke rart at folk er så hårsåre og lar seg påvirke av hva store bloggere skriver.

      Selv skjønte jeg ikke at innlegget var ironisk ment overhode, og det virker som du gjemmer deg bak den unnskyldningen i og med at du selv tok botox for første gang som 18 åring.

      I innlegget «et usunt kroppsbilde» stiller du leserne dine spørsmålet
      «Har dere noen gang tenkt dere hvorfor omtrent alle de store bloggerne har fikset på ett eller annet ved sitt eget utseendet?»
      Har du noen gang tenkt på hvorfor det blir mer og mer normalt å gjøre det? Noe av grunnen er at de såkalte influenserene som deg tar opp temaet utseende og behandlinger folk kan ta, gang på gang.

      Jeg syns rett og slett det er barnslig at du ikke legger deg flat denne gangen.

    4. Skjønner virkelig ikke hva som skulle være humoren i det innlegget? Upopulære mening er likevel en mening? Trenger du på død og liv å prøve å bortforklare dette? Legg deg heller flat og slutt med ansvarsfraskrivelse. Begynn å ta jobben din seriøst!

    5. Folk er sykt hårsår. Hva om folk begynte å fokusere på de viktige tingene, som utdanning, familie og venner. Ikke skrive trusler og drit på en plattform til ei suksessfull kvinne som faktisk fokuserer på de viktige tingene. You go Julia!

    6. mmm-m…Det å ha gummi ansikt og gakk gakk munn gjør deg kjempe attraktiv,Julia!Gratulerer med å bli Norges dummest,farligste og mest ubrukelige influencer i 2019…

    7. Det er skummelt at du som voksent menneske ikke evner å se at de ytringene du kommer med er direkte farlig. Noen synes jo at du er pen å se på, og når du da fremmer et tidlig (overforbruk) av botox, påvirker dette unge jenter som kanskje ikke har styrken til å stå imot. Du har jo ikke tatt botox og fikset på kroppen fordi du var fornøyd med den, du har jo gjort det fordi du i utgangspunktet mente du ser «feil» ut i forhold til et eller annet bilde på hvordan kvinner bør se ut.

      Problemene starter jo som regel innvendig. For deg, og for så mange andre. Når du da sier at man bør forebygge med botox, begynner ungjentene å se nøyere i speilet om kanskje de også bør begynne å «forebygge». Resultatet er ofte det stikk motsatte… jeg har enda til gode å se en jente med mye botox som jeg tenker ser ung ut. Og å kalle alle som mener at dette er fryktelig dumt å skrive til unge lesere, for hårsåre eller hysteriske, og at vi ikke skjønner ironi osv.. det blir for dumt. For dette var ikke humor, det var ikke tull og det er for sent å si det nå.

      Jeg synes oppriktig og skrekkelig synd på alle jenter som vokser opp og skal vokse opp. Jeg jobber i ungdomsskolen med unge som har det tøft, og ser hvor mye både kroppspress og fokus på utseende ødelegger for mange unge vakre jenter. Jeg går bevisst uten særlig med sminke på skolen, ikke har jeg botox og synes det hadde vært uetisk av meg som har unge jenter jeg møter hver dag, om jeg skulle kledd meg og sminket meg noe veldig. Du når så mange flere med din jobb, enn det jeg gjør i min jobb, likevel forstår du ikke ansvaret ditt. Du kan godt mene at du ikke har ansvar for andre eller at folk må få velge selv, men tenk tilbake på de valgene du selv gjorde som 16-17 åring, eller tankene du hadde. Tenk å få bekreftet fra noen du så opp til at dette var tanker som stemte.

      Du trenger ikke si unnskyld og beklage deg for min del, jeg hadde bare ønsket at du forstod det. Og at du ikke ville være den typen forbilde.

      Du kan synes hva du vil om gitar på nach, det skader ingen. Men de som kanskje er villige til å høre på dine «skjønnhetstips» er nok akkurat de du kan skade.

      1. For en bra tilbakemelding! Kunne ikke sagt det bedre selv! Jeg har fulgt deg i mange år Julia, og når jeg var yngre og så deg ta feks barbiedop for å bli brun slo tanken meg at det kunne vært en god ide, og at det ikke kunne skade så mye i og med at et av mine største forbilder gjorde det… Nå er jeg 22 og heldigvis ikke like påvirkelig, og blogger har jeg stort sett sluttet å lese, men stikker innom bloggen din for nostalgiens skyld i ny og ne. Så til poenget mitt; jeg leste innlegget dagen det ble postet og fikk ingen inntrykk av ironi i det hele tatt. Så å begynne å si i ettertid at meninger du har som du vet er upopulære, men velger å fremme er ironi, det blir ironien her. Du sier selv at du ikke bryr deg om hva andre mener om meningene dine, så hvorfor står du ikke for de da? Det at du kaller innlegget ironi beviser jo det motsatte – at du ikke klarer å stå for de upopulære meningene dine, men heller ikke klarer å være ydmyk nok eller voksen nok til å ta konstruktiv kritikk og ansvar for handlingene dine. Du trenger ikke beklage for å ha egne meninger, men du kan da i det minste stå for de, og jeg håper du forstår at du har et ansvar, og at du har påvirkningskraft. Om du bryr deg om det er en annen ting.

    8. Du kan bortforklare og skylde på folks manglende forståelse for ironi så mye du vil, det endrer ikke det faktum at det sannsynligvis er mange 14-åringer innom bloggen din nå som ikke vil skjønne at det er ironi, og som vil begynne å lete etter rynker og andre feil med seg selv fordi de leser et blogginnlegg som normaliserer botox. Dersom du ikke ser problemet med dette så sier det mer om deg enn om oss «hårsåre».

    9. Gi deg a. Du skriver jo at det er meninger du egentlig ikke tør å si høyt, for nå å si at det er ironi? Hvordan skal man forstå at det er ironi? For en ansvarsfraskrivelse

    10. Hei Julia!
      Du sier det var ironisk ment, men likevel var det noe du tenkte men tør ikke å si det høyt? Så hvorfor skrev du innlegget på bloggen din in the first place?

      Et tips til deg; man trenger virkelig ikke botox for å se yngre ut…jeg er i en alder av snart 30 år, og blir tatt for å være 24/25. Hemmeligheten? God hudpleierutine, trening, godt kosthold og solfaktor 50! (Muligens veldig gode gener også) Det er alt du trenger. Hvorfor skal du i en så ung alder «forebygge» ved å injisere farlige kjemikalier som vil kun ødelegge huden din på lang sikt? Har du noen gang tenkt på ettervirkningene? Jo mer du sprøyter inn, jo verre vil du bli seendes ut. Mindre naturlig = mindre vakkert. Jeg vil unødig gå på utseendet ditt, men jeg ser at botoxen gir en mer nedbyggende effekt på deg enn forebyggende. Ditt liv, ditt valg. Men vær varsom på hva du skriver etter som du er en «blogger» og skal det er alskens (dessverre) unge jenter som ser opp til deg. Det er synd at samfunnet har blitt bygd på et slags «plastic is fantastic» retning. Uvirkelig, ekstremt teit og idiotisk. En trend som er med på å ødelgge unge jenters selvbilder, dessverre.

    11. Vær da for faen tøff nok til å stå for det du skriver. Du vet du skriver OFFENTLIG. Det blir det samme som å dra en inside joke med hele Norge, mens det egentlig kun er bestevennen din som tar joken. Om det var en joke da, alt for lett å skylde på ironi når man blir stilt opp i ett hjørne. En fin regel: Ikke gjør/si det som ikke tåler forsiden på VG.

      Med det sagt, gratulerer med litt visninger på bloggen da 😉

    12. Så du skriver en blogg for familie og venner som skjønner din ekstremt merkelige bruk av ironi? De fleste mennesker klarer å forstå bruk av ironi, så den må du nesten lenger ut på landet med.

    13. bare mennesker med kjempe dårlig selvtillit skriver sånn, og pøser det på andre svakere mennesker, ond sirkel, og det er ikke rart du føler deg drit stygg .. du er faktisk drit stygg men man burde ha selvtillit til å ikke smøre den dårlige selvtilliten sin på andre

    14. Er UTROLIG mye annet man kan kødde om. I dagens samfunn er det slik at man kan ikke skrive sånt på blogger, fordi det er faktisk ikke alle som tar det som kødd. Er utrolig teit å si at det er kødd også og gjemme seg bak det. Da kunne vell Sophie Elise også bare si det var kødd for å redde seg selv. Kødd eller ikke, skriv det litt tydligere med “kødda bakom” for å skrive til masse folk og gå utifra at alle skal ta den kødden er bare uvirkelig. Ikke alle er like, ikke alle er 20, mange er 14, tenk på hvem du skriver blogginnlegger til og for.

    15. Dette handler ikke om å være hårsår.
      Du hevder innlegget ditt er «humoristisk ment», men starter likevel innlegget med å skrive at dette er dine egne meninger som du egentlig ikke tør å si høyt. Dette skaper mer «troverdighet» i det du faktisk skriver.
      Som blogger regner jeg med det ikke har gått deg hus forbi at dine lesere ofte er mindreårige. I det tiåret vi lever i nå er det ekstremt mye komplekser på kropp, utseende og væremåte.
      Å ytre seg på den måten du gjør viser enten mangel på samfunns-intelligens og/eller moral og etikk.
      Ta for eksempel det du skriver om jodel og at alle som bruker det er «tapere». De som har jodel er ofte de samme personene som leser blogger og følger med på livene til influensere.
      Du bidrar til mobbing, kroppspress og dårlig selvbilde uten å en gang skjønne eller innrømme at du gjør det. I tillegg virker det som du ønsker å hevde deg ved å si at du ikke ønsker å unnskylde deg. Det er jo selvfølgelig bra å stå opp for seg selv, men her har du tråkket rimelig greit i salaten rett og slett.
      Håper egentlig ikke du innser det du driver med noen gang, for da kan det være du skammer deg så mye at du får like dårlig selvbilde som flere av følgerne dine sitter igjen med etter innlegget ditt om dine hemmelige personlige meninger.
      Botox-meningen din gidder jeg ikke kommentere en gang for den er rett og slett helt ute.
      Håper du revurderer disse holdningene i kommende innlegg.

    16. Skulle søren meg ikke trodd at du var en voksen person. Å selv med all botoxen er du ikke lekker(som en upopulær mening, ikke vær så hårsår da..) 🙂 ta deg heller en utdanning, tenkt når du ikke kan leve mer av bloggingen din.

    17. Handler vell ikke om å være hårsår, men det er ikke alle ting man trenger å si høyt når man har ett høyt leserantall der store prosenter er unge jenter som ikke trenger botox. Totalt unødvendig og du burde heller legge deg flat enn å prøve å bortforklare deg. Det er du som liksom skal være den voksne her, hvis du ikke takler det så bør du kanskje finne deg noe annet å bedrive tiden din med.
      Takk for meg og heia alle bloggere/influencere som jobber så iherdig for å bekjempe det jævla botox presset. Ingen trenger botox. Vi er nydelige 🙂

    18. Har fulgt deg lenge og tolket ikke det du skrev som noe ironisk. Syns du taper deg ekstremt i denne saken. Det mest ironiske er at jeg skrev en kommentar for lenge siden om at du burde roe ned diverse innsprøytninger, fordi du er fin som du er. Da skrev du et helt innlegg om at du ikke tok noe annet enn fillers i leppene og at det var sårende å hele tiden få slike kommentarer.

    19. Synd at det blir blåst opp, og at du føler deg missforstått. Samtidig tenker jeg at du er ansvarlig for at alle skal kunne forstå dine innlegg. Det kommer stadig nye lesere som blir påvirket, og ikke da forstår at du er ironisk. Dette er det et bevis på. Så ja, kanskje beklage at du ikke er tydelig nok.

    20. Å beklage seg er noe helt annet end å beklage. Mitt beste tips er å starte med utdanning tidlig 😉

    21. Jeg synes fortsatt det innlegget var göy jeg! Er selv ikke for botox, men dette innlegget var jo tross alt om upopuläre meninger… Jeg skjönte humoren din jeg! Og du har jo lov til å komme med dine meninger, det er DIN blogg! Heia deg, Julia! <3 <3 <3

    22. Dette innlegget er nærmest dummere enn det du ble kritisert for i utgangspunktet. Utseende ditt er tydelig fikset på. Det å skrive at ditt beste råd er “tidlig botox”, noe en tydelig ser du faktisk er tilhenger av, for og så si du bare var “ironisk” fungerer ikke. Det henger jo ikke på greip! Feil bruk av ord og veldig lite effektiv ironi. Var det et forsøk på å være vittig klarte du heller ikke dette.

      Jeg er ikke noe moralpoliti, for min del kan du gjøre som du vil, alt jeg sier er at det du har klart å lire ut av deg den siste tiden har vært veldig lite sjarmerende.

      Sophie Elise har fått ekstremt mange klikk, besøk og “sweip opp” den siste tiden etter hun ble kritisert for sitt tatoverte hårfeste. Prøver du deg rett og slett på det samme? Litt inspirert?

      Det finnes bedre måter å fange lesernes oppmerksomhet på, og dette med verdighet og god stil i behold.

      Dette er på ingen måte hat.

    23. Synes heller du kan prøve å legge ut bilder av deg selv som ikke er så sykt mye redigert. Fake og atter fake.

    24. Nå visste ikke jeg hvem du var før jeg leste om deg i Dagbladet. Leser stort sett bare matblogger og er ei småfeit, rynkete, blid dame på femti som helt sikkert aldri kommer til å være innom bloggen din igjen. Men likevel ble jeg litt engasjert… Disser du Se og Hør lesere??? Eller var det humor?

    25. Hvordan kan du kalle det for ironi når du selv har ansiktet fullt i botox? Våkn opp, du er en 25-26 (?) år gammel jente som mest sannsynlig ikke har anlegg til rynker før du er iallefall 45+. Og så, da? Rynker viser at du har LEVD, og det skal man være STOLT av. Enten er det et veldig dårlig forsøk på å forsvare seg, eller så har du misforstått begrepet «ironi». Skremmende å se hvilken verden mange av dere toppbloggere lever i. Det er så langt ifra virkeligheten man kommer, men det er vel vanskelig å se selv når man har vært i «gamet» så lenge. Det er ikke normalt, altså. Primærmålgruppen din her er også mest sannsynlig jenter fra 10-16 år. Husk det, alle unge jenter der ute, det er IKKE NORMALT å tukle med botox, eller restylane, for den skyld. Håper virkelig leserne dine ikke ser opp til deg når det kommer til hva du gjør med ditt eget utseende. Det er rett og slett bare skremmende og utrolig trist. Håper du en dag ser selv at du er god og flott nok som du er naturlig. Etter alt dette har du fått en mulighet til å legge deg flat og komme med en beklagelse; den muligheten synes jeg du burde gripe. Det er også utrolig overfladisk av deg å i det hele tatt ta opp slike tema. Føler du ikke engang et snev av ansvar for hvordan du kan påvirke leserne dine? Håper du tar dette oppstyret til ettertanke og reflekterer godt over hvilke innlegg du velger å publisere i fremtiden. Du har stor påvirkningskraft og du kan bruke stemmen din til mye fornuftig. Mvh

    26. For en idiotisk unnskyldning 8) Du skrev jo selv at det var en upopulær mening som man ikke tør å si høyt, så det hadde ingenting med ironi å gjøre. Voks opp, Julia. Vær et bedre forbilde for barna til kjæresten din..

    27. Kjære deg, Julia. Sannheten er (om du ser i kommentarfelter div steder) at majoriteten sier du ser dobbelt så gammel ut pga botoxen, ser du ikke det selv? Har du ingen familie eller gode venner til å si til deg at du ser jo helt oppblåst ut i ansiktet og er slettes ikke noe vakker med dette tullet sprøytet inn i ansiktet ditt? Du hadde vært fin uten, men dessverre ser du veldig plastikk og unaturlig ut. Og en annen ting: ekstreeeemt trist at du har så komplekser for ditt eget ytre at du må sprøyte inn helt unaturlige stoffer i kroppen din? Hvorfor? Gå inn i deg selv og spør deg selv spørsmålet? Det helt hinsides at du ikke kan takle å være naturlig når SÅ mange jenter her til lands gjør det hver eneste dag. Det er disse jentene vi skal se opp til og som fortjener applaus, for du er såpass usikker på deg selv. Jeg har mine komplekser jeg som alle, men jeg er også trygg i meg selv nok til å være smart nok til å holde meg unna botox og div. Og du er 26(!!!) år. Hadde du vært 60 år, så skulle jeg ikke sagt noe med botox, men du er jo såå ung? Hvorfor ødelegge dine aller beste år utseendemessig med et botox som får deg til å se 40 år ut???

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg