EN LEVENDE REKLAMEPLAKAT

TYDELIGVIS ER INNLEGGET REKLAME

Hmmm det siste døgnet har jeg tenkt ekstremt mye på det med merking av reklame, og hvor jævlig ekstremt det har blitt. Nå er jeg jo ikke objektiv i saken siden jeg sitter på én side, og det er jeg klar over. Likevel så syns jeg det nesten har gått for langt at det har blitt litt..latterlig? Hva er det neste? Ha en blinkende plakat i headeren der det står “ALT ER REKLAME!!!!!!”? For hva er vel egentlig reklame? På alle snappene mine under har jeg jo på meg et eller annet som er sponset. Alt fra en foundation til et par sko liksom. Skal jeg da merke absolutt ALLE innleggene mine med reklame? For jeg føler jo virkelig ikke at det er det.. Jeg ville jo aldri ha verken kledd på meg eller blogget om noe jeg syns var stygt eller kjipt. Men det er jo forsåvidt en diskusjon for et annet innlegg, haha.

Uansett. Poenget mitt er vel at jeg sliter litt med å skjønne disse reglene. Naturligvis så er jo betalte innlegg og annonselenker noe jeg vet vi bloggere skal merke. Men sånn som i denne kollasjen under.. Der har jeg jo både på meg sminke jeg har fått gratis, en kjole som er sponset og en reise som jeg ikke har betalt for selv. Må da hele innlegget merkes som reklame da, selv om jeg ikke får betalt for å legge dette ut? Jeg syns det blir for dumt, faktisk.

Jeg vet at dette er et hot tema, og det finnes jo mennesker der ute med livets oppgave å “ta” bloggere på ting man gjør feil. Hva syns egentlig du som forbruker?

ANNONSELENKER;

Calvin Klein joggedress HER
Svart jumpsuit HER
By Malene Birger koffert HER
Glitterkjole HER

Kanskje jeg bare burde merke alle innleggene mine med reklame, for jeg er jo tydeligvis bare en vandrende, jævla reklameplakat. Haha over til noe helt annet. Jeg må bare le av hvor fab jeg så ut i helgen, og hvor stygg jeg har vært i dag. Jeg har ikke dusjet, har dødsfett hår og sitter i samme klær som jeg sov med i natt. Det er bare to dager til den nye nettbutikken lanseres, og det ER SÅ MYE Å GJØRE! Må nok ligge våken i hele natt. Flaks jeg er sponset av nocco sin energidrikk;))))

10 kommentarer
    1. Som forbruker har jeg stor forståelse for at mange produkter du bruker i hverdagen og som dukker opp på bilder er sponset uten at innlegget er betalt. Skal alt merkes som reklame vil jeg ikke lenger ha noen måte å skille på betalte og ubetalte innlegg, og det syns jeg blir et større problem.

    2. Slik jeg har forstått det utifra hva andre bloggere har skrevet om så er reglene ganske vage/uklare? Noe som jeg synes er sinnsykt urettferdig ovenfor dere. At forbrukerombudet skal ta dere på å bryte regler de selv (eller hvem det nå er som lager dem) ikke klarer å formulere tydelig er jo helt på trynet. Ja, enkelte i bransjen er direkte dårlige på å merke reklamen de legger ut, men majoriteten gjør en god jobb i de aktuelle innleggene. Jeg ser bare for meg hvilket slit det må være å dra frem alle lenkene for alle produktene som du ble sponset med for to år siden i hvert eneste innlegg, liksom, haha! Uff, nei, skjønner at dere er irriterte! Personlig synes jeg at det for de fleste av dere er en urettferdig behandling dere gjennomgår nå.
      Love you<3

      1. Ja, dessuten er det jo “retningslinjer” og ikke direkte regler. Slik jeg har forstått det så MÅ man derfor ikke gjøre som de sier. Personlig prøver jeg så godt jeg kan å merke det jeg skal, men det er jo helt umulig å skjønne seg på disse retningslinjene som endres annenhver dag virker det som.. Haha! Klem <3

    3. Å forvente at du tar har tatt jus-emner for å få en forståelse for hva man kan og ikke kan gjøre som blogger, er ikke forventet. At du derimot kan noe som helst om produktplassering eller sponsing, vil jeg tørre å påstå er forventet.

    4. Jeg synes det er helt legitimt at også sponsede produkter må merkes som reklame. Det har ikke nødvendigvis noe med hva du konkret får betalt for å legge ut et reklameinnlegg i kroner og øre, men hva det at du viser det sponsede produktet betyr for produsenten. Du har fått noe gratis fordi produsenten bevisst har valgt deg for å vise det frem, som mest sannsynlig genererer flere kjøp. Da er det reklame uansett om det er kroner eller naturalia du får, synes jeg.

      Ellers synes jeg du er en kick ass, kul og selvstendig person, og det er ikke vanskelig å tenke hvorfor produsenter vil at du skal vise produktene deres sånn sett. Du får ta det som en kompliment 🙂

      1. Ja jeg ser poenget ditt 🙂

        Tusen takk!! Nå ble jeg skikkelig glad faktisk, haha 😀 Håper du har en nydelig tirsdag <3

    5. hei, ser nå at kommentaren ble mye lenger enn tenkt. har egentlig aldri kommentert på blogger før og lurer på om den kan slettes..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg