DETTE ER UBEHAGELIG Å DELE

Må ærlig innrømme at dette bildet er ekstremt ukomfortabelt for meg å dele her på bloggen, men etter at jeg fikk flere private meldinger etter innlegget i går tenker jeg vi kan ha en felles tråd rundt det her.

Som dere ser har jeg fått ekstremt soleksem etter mandagens badebesøk på Hovedøya. Jeg har aldri slitt med verken hissig solbrenthet eller eksem, og fikk mildt sagt sjokk da jeg så meg selv i speilet. Hva har skjedd? Før kunne jeg nærmest ligge i dagevis ute i solen uten noe som helst solkrem, mens i år er huden min så ekstremt, ekstremt, ekstremt sensitiv mot solen! Så, hva har skjedd siden i fjor? Jeg har absolutt ingen fasit, men jeg tror det er en kombinasjon av fjorårets abort (som jeg har vært åpen om), nytt merke på p-piller og at jeg bruker andre produkter på huden min nå enn tidligere. Hormonene i kroppen endres jo helt sykt etter en graviditet, og jeg var faktisk ikke klar over at det kan sitte i så lenge som det har gjort.

Dette er altså en advarsel til alle nå som solen står høyt på himmelen nærmest i hele Norge – vær forsiktig!! Bruk høy faktor!! Dette er skikkelig ubehagelig, men jeg vil bare at flere skal bli obs på dette slik at dere ikke går på samme smell som meg. Spesielt om man bruker p-piller eller annen prevensjon . Sett deg inn i hva bieffektene kan være, for sol kan faktisk være ganske skummelt når man bruker prevensjon og hormonene i kroppen forandres.

Nå skal jeg på roadtrip, det er 29 grader i Oslo og jeg har kledd på meg en høyhalset kjole. Helt grusomt i denne varmen, men sånn får det bli for noen dager. Jeg kommer iallfall til å bruke faktor 50 resten av sommeren!

Om noen har tips eller erfaring med soleksem, så gjerne del i kommentarfeltet ♥

15 kommentarer
    1. Ozonlaget er crap i år!!! Det var tidligere det store hullet ovenfor svalbard(som nå har lukket seg) men likevel – det er drit tynt.

      Og for dere som lurer er det denne som beskytter oss for de farlige UV strålene

    2. Huff, vær forsiktig fremover ja! Det har også med alderen å gjøre (dessverre) Huden blir tynnere, spesielt på brystet, så det tåler mindre… <3

    3. Avogtil kan faktor 50 gjøre vondt verre. Jeg har slitt med eksem hele livet mitt. Er 30 år nå. Jeg bruker faktor 30 ikke mere, da blir gjerne eksemet mitt enda verre. Er noe stoffer i 50 faktorene som ikke er i andre solkremer bare så du er litt obs 🙂 mye pauser, unngå sola mest mulig mellom 12-15, og drikke mye vann, og skygge.
      Jeg har alltid hatt komplekser pga mitt eksem, men jeg kan ikke gjemme meg i masse klær i varmen så jeg tar mine forhåndsregler og passer på.
      Du bør også vurdere å bytte solkrem. En venninne av meg sluttet å få soleksem etter at hun byttet solkrem.
      God bedring, det kan klør noe voldsomt. ♥️ Saltvann kan også hjelpe, om du ikke vil bare kan du kjøpe dråper og «smøre» på over natten.

    4. Jeg selv har veldig god erfaring med Cliniderm solkremen, får alltid soleksem på knærne med ikke med Cliniderm 🙂

    5. Bruk solkrem uten olje – elixir sin er best med faktor 30 eller 50! viktig at huden får puste. Allergipiller og avkjølende vann.

    6. Dei har reseptfri eksemkrem på apoteket . Funker på soleksem. Får det sjølv når eg er i syden spesielt med for masse intens soling . Påfører kremen morgen og kveld så er dette der vekke på noen dager . Er hydrokortisonkrem 1% ☺️

    7. Hei!

      Ah, kjenner meg så igjen!! Har slitt med soleksem på brystet helt siden jeg var liten. Fant til slutt ut at det eneste som fungerer for meg er betakaroten! Etter at jeg har begynt med det på sommeren, har jeg faktisk ikke hatt det siden!

      Klem Guro ❤️

    8. Det er så kjipt med soleksem… Jeg opplevde det første gang i fjor, men har nå fått kontroll på det ved å alltid ha på solkrem, mellom faktor 15 og 30, og så bruker jeg kremene fra Avivir på huden etter sol. De har aloe vera i seg og funker enormt bra mot dette for min del 🙂

    9. Har du sluttet på betakaroten (vist du har brukt det tidligere)? Jeg har opplevd at bruk av betakaroten har hindret soleksem da jeg var yngre. Kan være min erfaring er tilfeldig, selv bruker jeg ikke lenger betakaroten, og det går fint, så ikke lett å vite. Huden endrer seg. Ha en fin dag <3

    10. Jeg må tilføye at omega 3 er veldig nyttig mot eksem! Vil anbefale balance oil fra Zinzino! Mye bedre enn Møllers tran, da den er hersk, og man må ta mye større dose enn det de anbefaler. Mange fordeler med omega 3 fra sin balance oil fra Zinzino! <3

    11. Ja det der er forferdelig! Har sjøl slitt med soleksem heile livet. Etter at eg begynte på betakaroten så har det hjulpet litt på, i tillegg er eg veldig nøye med hvilke solkrem eg bruker (må absolutt ikke være tilsatt parfyme/duft) og cliniderm sin er veldig god for meg hvertfall (bruker faktor 50 på brystet). Eller må du være påpasselig med å ikke ha parfyme på deg når du skal ut i sola – om du hadde parfyme på deg kvelden i forveien er det lurt å dusje dette godt av 🙂 Lykke til! 🙂

    12. Kusinen min tåler ingen andre solkremer enn Cliniderm solkrem fra apoteket.
      Du trenger nok ikke femti resten av sommeren da dette kan gjøre huden verre fordi den ikke får “puste” med sunblock.
      Vent til det roer seg så klarer du deg med maks 30.
      Smør deg oftere.

    13. Soler meg maks 3 timer, tar pauser, bruker 50 i faktor der jeg pleier å få soleksem, smører meg på morgen og kveld med locoid først, så hydrokortison om kveld på utslettene. Og after sun så det får fuktighet. Funker også å legge tomat på. Og betakaroten hjelper.

    14. Har slitt med soleksem pga. diverse solkremer over årene.
      I flere år tålte jeg kun PizBuin, men ble allergisk mot den også. Brukte derfor ikke solkrem de siste to årene…
      Men, har testet og nå funnet en som har høy faktor og ikke gir reaksjon – Cliniderm!!
      Det er flere her som anbefaler den – absolutt verdt å teste ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg