DET SORTE FÅR

Lite visste jeg hvordan spetakkel det skulle bli, da jeg logget inn på bloggen min den 15. mars 2021. Iført tøfler, morgenkåpe og med nypudret nese satt jeg meg ned ved kjøkkenbordet. I ekte bloggerstil slo jeg opp macen for å dele noe spennende med mine lesere denne dagen. Jeg skulle til Spania! Nå har jeg aldri vært dronningen av timing, og det var jeg ikke den dagen heller. Faktisk, så kunne det ikke vært verre timing å dele en slik nyhet på. Noen uker før hadde selveste Erna nemlig kommet med en sterk oppfordring om å unngå alle reiser som ikke var høyst nødvendig. Å reise på påskeferie var det bare å glemme. “Det angår jo ikke meg”, tenkte jeg. Jeg skulle ikke på “påskeferie”, men reise nedover i en lengre periode.  Offentliggjøringen av min Spaniatur falt uansett ikke helt i god jord hos ivrige internettbrukere rundt om i landet. Kommentarene haglet inn på godt, på vondt, og på verre.

At jeg ikke så stormen komme kan jeg egentlig takke meg selv for. Dette er ikke første gangen verken jeg eller en influencer fra Norge har forlatt saueflokken for å gå sin egen kontroversielle vei. Er det én ting man ikke skal gjøre om man vil vedlikeholde et positivt kommentarfelt, så er det å forlate flokken. Dét kan koste en dyrt…

Slike tendenser har jeg sett før. Folket har en unison mening om hvordan ting skal være, hvordan ting skal gjøres og spesielt hvordan det ikke skal gjøres. Det er alltid deilig med en syndebukk. Å peke finger. Det spiller ingen rolle hva tema er, den skyldige skal bli tatt. Uavhengig om det er operasjoner, unge jenters dårlige selvbilde, kroppspress eller reising under covid. Her må man utpeke det sorte fåret for å tilfredstille folkets hunger etter noen å skylde på.

For min del ble jeg en søppelbøtte for all frustrasjon folk har opparbeidet seg under det siste året i lockdown. Men, er det egentlig så rart? Folk er DRITT LEI, meg selv inkludert. Det spiller ingen rolle hvorvidt jeg følger alle lover og regler, valget mitt er tross alt ikke kategorisert under allmennhetens unisone mening. Friheten står sterkt i Norge, men dugnadsånden står sterkere. Om jeg sitter mutters alene i en leilighet i Marbella i en lengre periode og styrer med mitt spiller ingen rolle. Jeg er fremdeles en egoist, narsissist og en “jævlig idiot”.

Uansett hvordan jeg formulerer meg, eller vrir og vender på det kommer jeg dårlig ut. Og det skjønner jeg. Jeg skjønner det faktisk ekstremt godt. Det klarer jeg heldigvis å leve med. Likevel så setter jeg spørsmålstegn ved et par ting. Faktum er at både artister, idrettsutøvere og politikere reiser utenlands med et større team as we speak uten at det blir snappet opp av media, blir debattert eller lagt merke til. Så fort influensere gjør noe politisk ukorrekt, som i mitt tilfelle å reise alene enveis til Spania, blir det en heksejakt uten like. Hvorfor er det sånn at vi alltid er den største syndebukken? Er det fordi jeg står alene og er enklere å “ta” kontra en hel organisasjon?

Hvorfor blir det først furore når jeg alene reiser avgårde i disse jævlige tider? Hva med fotballlag og teamene sine som drar til Spania? De sniker seg under radaren uten kritikk. Hva med skuespillere, artister, og til og med politikernes utenlandsturer? Reagerer folk bare fordi jeg er influenser og irriterer dem generelt? Et “forbilde”? Og i såfall, hva kaller vi de andre kategoriene nevnt over?

 

36 kommentarer
    1. Så vidt jeg har fått med meg blir både fotballlag og tv-produksjoner, samt journalister, som reiser til utlandet kritisert i media. To eksempler her:

      https://www.vg.no/rampelys/i/oA7Ea0/reagerer-paa-paradise-hotel-innspilling-en-loddrett-langfinger-til-hele-dugnaden

      https://www.vg.no/sport/fotball/i/M3jVJE/fagermo-om-glimts-spania-reise-feil-overfor-det-norske-folk

      Influensere sitter på mye makt til å påvirke, og man må dermed kunne diskutere handlingene deres og komme med kritikk når en opptrer uansvarlig. Man skal selvfølgelig ikke drive med drittslenging. Oppfordrer deg til å tenke over hva som ville skjedd hvis alle hadde reist på ferie til utlandet nå, og tenk litt over hvor stor smitte vi hadde endt opp med hvis alle ga blaffen i anbefalingene fra regjeringen og FHI.

      1. Tusen takk for linker, skal sjekke de ut! 🙂 Jeg tar absolutt til meg kritikken, syns bare det er merkelig at “kun” jeg får det kontra andre store organisasjoner som gjør det samme. Ha en fin kveld!

      2. Helt enig med deg, Jenny. De politikerne som reiser utenlands nå gjør det fordi det er en nødvendig jobbreise. Hvilke norske politikere var det forresten du tenkte på , Julia Nyland?

    2. Bra skrevet Julia! Helt enig i det du skriver på slutten. Alle klandrer deg, men hva med alle idrettsutøverne som reiser? Eller når Erna gratulerte sølv/ gull til Norge! Konkurransen var jo i utlandet 😒! Så her er det mye dobbeltmoral!

      En morsom anbefaling fra meg! Dra til Spania, kjøp en pokal, ta deg en joggetur og gi deg selv pokalen så er det sikkert greit at du reiste 😅! Da har du vunnet noe hehe!

      Bra skrevet og gjør akkurat hva du vil, så penge du følger rettningslinjene i det landet og holder deg til karantene når du er tilbake ☺️

    3. Enkelt og greit fordi du annonserer det svart hvitt på en stor blogg, de sier ingenting om det og blir da heller ikke «tatt» for det..

    4. Jeg forstod dessverre med en gang jeg jeg leste at du skulle dra at det kom til å bli en stooor sak av det…

    5. Ikke snu dette til å handle om janteloven og å “følge saueflokken”. At folk reagerer på umoralske eller uetiske valg handler ikke om å skille seg ut eller å være kontroversiell, selv om dette er et lett skjold å gjemme seg bak når man er en offentlig person.

      Hvis du reiser til Spania er du nødt til å kunne innrømme at greit, da setter du deg selv ganske høyt over andre – for du er jo også selv klar over at dersom mange hadde tatt samme valg som deg, så hadde det gått veldig galt.

      Håper det blir mulig å diskutere ting og rette kritikk mot offentlige personer i fremtiden uten at det skyldes på saueflokk og jantelov.

    6. Kun deg? Er du seriøs? Selvfølgelig er flere av oss også irritert over at kjendiser og fotballlag får reise.

      1. Hva tror du spanjolene tenker om turister som kommer til Spania i disse pandemitider, når spanjolene selv IKKE har lov til å reise mellom regionene i Spania. De som undrer kan se Søndagsrevyen ,søndag 21.mars 2021, cirka 6-7 minutter ut i sendingen.

    7. Hei,

      Du er da på ingen måte alene om å motta kritikk for utenlandsreiser, men du får sikkert kjenne det mer på kroppen når du har en offentlig platform hvor man kan henvende seg direkte til deg.

      Selv holder jeg meg til “saueflokken” hvis det betyr at jeg kan bidra til å hindre smitte og avlaste helsevesenet som står på døgnet rundt. Jeg har også lyst på sol og Spania, men om vi alle skal kjøre vårt eget løp i denne situasjonen hadde nok mange flere liv gått tapt. Men hei, hvis det ikke er en prioritering for deg, god tur til Spanien.

    8. Du(Julia Nyland) for det første lyder overskriften din “Det sorte får” , og med den har du allerede plassert deg selv i en offerrolle. Hva er det som gjør at du mener du blir sett på som et sort får? Videre sier du: “lite visste jeg hvordan spetakkel det skulle bli” Du har altså ikke fått med deg kritikken av de norske bloggerne som i januar/februar reiste til henholdsvis Dubai og Kreta? Har du også gått glipp av diskusjonen om hvor hodeløst det er å sende deltakere og ta opp Paradise Hotel i Mexico? Eller diskusjonen rundt fotballaget Bodø/Glimt sin tur til Spania? Gikk du også glipp av at ingen norske langrennsløpere deltok i Tour de Ski i Mellom-Europa i romjulen 2020, og nyttåret 2021, nettopp på grunn av den usikre smittesituasjonen.

      Det er ikke kun Erna, men norske myndigheter (Folkehelseinstituttet, helsedirektoratet og regjeringen) som svært sterkt anbefaler alle unødvendige fritidsreiser. Kan du forklare hvorfor det er greit å reise fra Norge til Spania, når så og si alle norske kommuner oppfordrer folk til å krysse kommunegrensen minst mulig? Hvorfor er det greit å reise fra Oslo til Spania, samtidig som Ullensaker kommune stengte f.eks.treningssentrene sine for alle som ikke har bostedsadresse i Ullensaker?

      Hvorfor var det bare å glemme å reise på påskeferie? Meg bekjent så er det lov å reise på hytta innen Norge, så lenge man følger smittevernsforskriftene og anbefalingene.

      Hvorfor bruker du ordet saueflokk? Mener du at vi som forholder oss til, og følger smittevernsforskriftene og smittevernsrådene er en saueflokk? I såfall vil jeg bare munne deg om at Liv Finstad(norsk politiker på 80-tallet) sa: Sauer er ålreite dyr.”

      Videre skriver du(Julia Nyland) følgende: “Her må man utpeke det sorte fåret for å tilfredsstille folks hunger etter noen å skylde på.” Folk skylder ikke på noen , men mange påpeker og stiller kritiske spørsmål om dette er rette tidspunktet å reise til Spania eller andre land.

      Til slutt noen spørsmål:
      Hvordan tror du virus reiser?
      Kan du garantere 100% at du ikke tar med deg virus fra Norge til Spania?
      Kan du garantere 100% at du ikke tar med deg virus fra Spania til Norge?
      Hvilken grunn har du for å reise til Spania hvis det er en unødvendig fritidsreise(for å bruke dine egne ord)?
      Er du voksen og ansvarlig nok til å avlyse reisen til Spania inntil videre?

      1. DETTE 👆🏼👏🏼 Denne offerrollen er særdeles usjarmerende. Ikke kall oss for saueflokk fordi vi tenker på fellesskapet og ikke kun våre egne egoistiske behov for å reise til syden. Vi har alle lyst til å reise, men vi gjør det ikke. Det er viktigere ting å tenke på akkurat nå, som for eksempel å bli kvitt denne helvetes dritten.

    9. Å herregud nå får folk roe ned musa litt! Jeg tror Julia skjønner konsekvensene av å reise, jeg er også helt sikker på at Julia har skyldfølelse. Men hun er ett voksen menneske og hun får ta sine egne valg istedenfor for at coronapolitiet skal blande deg inn! Vi alle er voksene mennesker og skjønner dette med solidaransvaret vi har. Men tenk på deg selv og slutt å bland deg inn i andres avgjørelser. Dette er ikke greit. Er du i risiko gruppen får du faen meg holde deg unna. Julia blir du smitta gjerne kontakt meg så kommer jeg på besøk slikt at jeg også blir smitta og blir ferdig med dette tullet. Jeg er bokstavlig drit lei corona politiet. Jeg er også drit lei at folk sko snakke drit om andre som gjør sine egne avgjørelser hvis Julia vil reise til Spania og følge reglene får hun gjøre det. Dette er hennes eget valg og ingen andres!!! Hvis hun vil dele det med verden er det også hennes valg. Det som gjør meg kvalm er dere eldre mennesker som drittslenger dere til Julia. Skaff dere ett liv, dette er ikke egoistisk og det dere driver på med er nettmobbing!

      Norge er verdens rikeste land- regjeringen nekter å handle inn doser uten for EU avtalen. Israel har kommet lengst med vaksineringen. Norge bruker hælvetes mye penger hver eneste dag på de permitterte, istedenfor å bruke alle disse pengene på vaksiner og masse vaksinere som Israel gjorde velger Norge å som de alltid gjør er feige og velger å ikke hå inn i noe avtale!

      Blir rimelig forbanna! Kanskje de får ett spark i ræva regjeringen om at folk er drit lei så nå reiser vi så går vi inn i en avtale med med en vaksine om ekstra vaksiner!

      Uansett Julia! Kos deg i Spania, ha det gøy. Så lenge du følger regler og du føler dette er det rette for deg så gjør du det! Heier på deg ☺️

      1. Merkelig at du som ikke er voksen nok til å stå fram med navnet ditt, men gjemmer deg bak relativt anonyme initialer. Er det fordi du ikke tør å stå for det du skriver eller er du redd for at folk skal stille kritiske spørsmål og billedlig talt ødelegge nsrrstivet ditt? Men du har sikkert så mye kunnskap om viruset at du kan svare på følgende spørsmål:
        1.Hvordan reiser virus?
        2. Kan du garantere 100% at du er smittefri og ikke har koronaviruset?
        3. Kan du forklare hvorfor du mener det er greit å reise til Spania, samtidig som så og si alle norske kommuner oppfordrer folk til å krysse kommunegrensen minst mulig?
        4.Kan du forklare hvorfor og hva som er årsaken til at Sverige har stengt grensen sin?

    10. Hei
      Det skulle selvfølgelig helst vært slik at man også anonymt på internett forholdt seg saklig og unngikk drittslenging, og jeg skjønner at det ikke er gøy å måtte motta det. Men jeg håper at saklig kritikk og spørsmål kommer igjennom.

      Som andre nevner her så har det vel faktisk vært debatt og kritikk rundt både idrettsutøvere og f.eks TV-produksjoner som velger å dra til utlandet nå. Noen idrettsutøvere er helt avhengig av å delta på konkurranser for å kunne opprettholde levebrødet sitt. Politikere også, som i enkelte tilfeller vurderer det slik at de må delta på ting i utlandet. Gjennomgående for disse tilfellene er at de reiser under veldig strenge smitterestriksjoner, og er ikke på tur for å kose seg, altså er det ikke en “unødvendig fritidsreise”. Andre, som f.eks Paradise Hotell mener jeg fortjener kritikk, da de kunne omlagt produksjonen sin og filmet i Norge, slik som så mange andre har måttet gjøre. Influensere som har valgt å dra på ferie til utlandet i vinter har jo også mottatt kritikk i media, så en overraskelse burde det ikke være at man får kritikk for dette.

      Grunnen til at du merker kritikken ekstra godt vil jeg tro at du aktivt går ut på bloggen og skriver om det, og at du faktisk har en så tydelig plattform hvor det er enkelt å gi deg tilbakemelding (både blogg og insta).

      Jeg håper forøvrig du har reflektert over disse aspektene ved din reise:
      – Hva gjør du om du blir smittet og syk i Spania, kanskje med alvorlig sykdomsforløp? Dekker reiseforsikringen din dette f.eks? Hva med familie som da sitter igjen hjemme?
      – Å lage innhold fra Spania nå til dine følgere – er det virkelig inspirerende eller gøy for noen å følge med på? For min del virker det kun demotiverende og provoserende å se andre som trosser anbefalinger og regler når man selv holder seg hjemme. (Nå vet jeg selvfølgelig ikke om du har tenkt til å lage innhold fra reisen din, da du fremstiller det som en feriereise)
      – Hvordan forholder dine samarbeidspartnere og sponsorer seg til denne reisen? Jeg ville i disse tider ikke brukt influensere som trosser regler og anbefalinger som ansikt utad for mine produkter.

    11. Dette var helt med vilje for å tiltrekke seg (og bloggen) mest mulig oppmerksomhet. Sorry, tror ikke på et ord av det du sier, men samtidig gratulerer. Du oppnådde nok akkurat det du ville. Masse klikk og oppmerksomhet.

    12. Anbefaler deg å lese blogginnlegget til bloggeren som blogger om toppbloggere, “Kjærringtanker” Hun prøver å fortelle deg på en veldig klok måte hvorfor du som influencer, “forbilde”, absolutt bør være med på dugnaden. Vi er forhåpentligvis i oppløpet på siste etappe.
      Unnskyldningen om at mange andre reiser ut av landet, så da kan jeg og, blir litt tynt.
      Blir det samme som når en kjendis kjører i 190 kmt., setter sitt og andres liv i fare, så da kan jeg og.

    13. Hei!

      Takk for at du deler. Siden det er Spania du skal til og det er der du skal være så kan jeg fortelle deg at Spanjolene er nok bare glad for at du velger å komme nå. Jeg bor i Spania og har gjort det en stund, her lider næringslivet av tapet på turister og de fleste som kommer i landet taes i mot med et smil. De har akkurat begynt å lette litt på restriksjoner igjen, de har satt mange sprøyter og har generelt relativt lave smittetall.

      Jeg tenker vel egt. at man som individ ikke skal måtte dele alt man gjør, men da det hagler kritikk og jeg antar at folk hadde funnet ut av reisen uansett syntes jeg i grunn du har gjort alt riktig 🙂 God tur!

    14. Det er nesten underholdene og se hvordan nesten alle er blir helt hysteriske når det kommer til reising. Folk er nærmest blitt tastaturkrigere. Jeg skjønner at mange ikke synes det er riktig at du reiser, og jeg forstår godt hvorfor, men så lenge du følger regler og lover, så er det jo opp til deg selv hva du gjør, så får folk mene og synes det de vil. Smittevernsanbefalingene er anbefalinger, og da er jo opp til hver enkelt hvor seriøst man velger å ta de. Jeg synes i allefall det er forfriskene at ikke alle er moralpoliti i disse tider og at folk tar sine egne valg, selv om de er kontroversielle og upopulære. Det er ikke lett å gå i mot majoriteten, og det har det aldri vært. Så må jeg si det er ironisk at folk sier du har tatt på deg en offerrolle, når folk bokstavelig talt har gjort deg til ett offer for deres ukonstruktive krittikk, hat og spydighet. Selvfølgelig vil man forsvare seg når man blir angrepet av kritikk, uansett om den er kontstruktiv eller ikke.

      1. Kan du svare på disse spørsmålene, Marte:
        1.Hvordan reiser virus?
        2. Kan du garantere 100% at hverken du (eller Julia)ikke er smittet av koronaviruset, og at du/dere ikke tar det med dere ved en eventuell reise til utlandet?
        3. Kan du garantere 100% at hverken du (eller Julia) ikke tar med koronaviruset tilbake til Norge etter en eventuell reise til utlandet?
        4. Hva tror du er årsaken til at så og si alle norske kommuner oppfordrer folk til å krysse kommunegrensen minst mulig for tiden?
        5. Hva er det gjennomsnittlige smittetrykket i Spania per dags dato?
        6. Er det noen områder i Spania at smittetrykket er under 25 per…, som er kravet fra EU for at området/landet skal komme på gult nivå?
        7.Hvorfor har Sverige stengt grensen sin?
        8. Kan du forklare hva som menes med R-tallet, og hvorfor det er viktig å holde det tallet under 1?
        9.Kan du komme med ett eller flere eksempler på ukonstruktiv kritikk Julia har fått i kommentarfeltet her på bloggen?
        10.Hva risikerer vi skjer med plassene på intensivavdelingene ved norske sykehus hvis smittetallene fortsetter å øke?
        11. Hvordan er kapasiteten ved intensivavdelingen på Ahus per dags dato?
        12. Kjenner du til hvordan situasjonen har vært ved intensivavdelingen på Karolinska sjukehuset i Stockholm de siste 8 ukene?
        12. Hva skjer med de andre avdelingene på sykehuset hvis/ når sykepleiere må flyttes fra f.eks. barneavdelingen, hjerteavdelingen, nevrologisk avdeling for å ta seg av pasienter med koronaviruset på intensivavdelingen?

        1. Keep up the good work. Livsviktige poeng du kommer med her. Og takk til bloggeren som publiserer innlegget ditt på bloggen til sine tusenvis av følgere 🙂

    15. Jeg anbefaler folk å lese følgende to artikler i dagens Aftenposten: 1.Slik er pandemien i Norge nå. Pasientene blir yngre og flere.(side 15-17 i Aftenposten) og 2.En ting kan få sykehusene til å knele (Aftenposten, side 18)

    16. «Uansett hvordan jeg formulerer meg, eller vrir og vender på det kommer jeg dårlig ut». Neida, det er ikke du som kommer dårlig ut av det. Vi mennesker er ikke på denne jorden kun for å eksistere, vi skal leve. Lev livet ditt du, så kan folk bare være så sure, bitre og sjalu som dem bare ønsker – det er faktisk de som kommer dårlig ut av dette. Om de stenger seg inne til 2025 så kan det enda hende at vi er akkurat der vi er i dag, men da har i hvertfall du hatt et liv med innhold og glede 😜😘

      1. Da utfordrer jeg deg ,Bunny Trash, til å svare på spørsmålene mine, som står på det tredje innlegget ovenfor ditt innlegg. Greier du å svare på dem og poste svarene på bloggen her i løpet av morgendagen?

      1. Da greier du sikkert å svare på de 12 spørsmålene mine, som står litt ovenfor. Og de/dere som hevder at spanjolene vil ha turister nå, anbefaler jeg å se Søndagsrevyen fra 21.mars 2021. Cirka 6-7 minutter ut i programmet har de intervjuet noen spanjoler om hva de syns om turistene som kommer. Svarene de gir er at de ikke vil ha turister, som kan ha med seg smitte. Når spanjolene selv har forbud mot å reise til andre spanske regioner.

    17. Er det meg du stiller spr til nå? Jeg har en annen oppfatning enn deg angående denne pandemien. Jeg reiser 1 gang i mnd. Har vært i nærkontakt med smittede uten å selv bli smittet

      1. Tone,
        Og det som gjelder for en person(altså et enkelt tilfelle) kan gjøres allmenngyldig for alle? Så hvis du ikke har blitt, så eg det heller ingen andre som blir smittet? Er det det du mener? Hvorfor har svenskene stengt grensa, tror du? Hvorfor er det forbudt for spanjolene å reise mellom de ulike regionene i Spania, tror du? Hvordan reiser virus? Hvordan er kapasiteten ved intensivavdelingen ved Ahus per dags dato? Hva gjør vi hvis smittetallene fortsetter å øke, og intensivavdelingen bryter sammen?

    18. Hei Julia.

      Aller først vil jeg gi deg kudos for en ting. Du er vel den eneste som har stilt opp i debatt og “stått i det”. Det synes jeg er tøft gjort av deg.
      Så var det dette kontroversielle valget da. Midt i en pandemi. Jeg forstår (VELDIG GODT) at du kjenner på et behov. Det gjør nok de fleste av oss. Likevel skal forsøke å sette det litt i perspektiv.
      I februar fikk alle innbyggere som var bosatt i Oslo strenge tiltak, deriblant en sterk anbefaling mot å reise utenfor kommunegrensen. Dette er en anbefaling og ikke et forbud da det å legge ned et forbud i loven er en komplisert og tidkrevene prosess. Likevel er det noen som valgt å reise på tur. Han ene tok seg en hotellweekend på et hotell i en annen kommune. Han tok behandlinger og var ute å spiste. To dager senere blir det klart at han har gjort alt dette…med corona. På et blunk blir et helt hotell stengt, mange ble permittert fra jobben sin, en restaurant i område må også stenge, testteamet opplever overbelastning, og mange barn må i ventekarantene. I tillegg kommer nyheten ut i flere av landets største aviser, som vi kanskje kan være enig om begge to, ikke akkurat er en innbydende reklame nå om da’n. Så…kort oppsummert…Fordi et menneske gikk med tanken om at disse anbefalingene/dugnaden ikke skal gjelde vedkommende ble hundrevis av mennesker, 2 næringsbedrifter og helsesektoren “straffet”. Og det er nok grunnen til at mange blir så sinte. De fleste følger råd og anbefalinger, men når noen velger å ikke gjøre det får det ofte konsekvenser for mange andre. Det synes jeg personlig ikke er så alright. Om alle er ombord på denne drittdugnaden (for det er jo kjempe kjipt dette her…) så kanksje vi kan bli ferdig litt tidligere. Der er nok derfor mange sliter med å forstå de som “melder seg ut” av strømmen. Vi vil jo alle bare bli ferdig.
      Så er det jo sånn at du som blogger/influenser har en plattform. Jeg personlig synes jo det kommer med et ansvar. Jeg skjønner veldig godt at syden annonseringen midt i en pandemi er en lesermagnet. Og det visste nok du også. Det er synd du ikke ville holde det litt under radar’n når du første skal reise da flere og flere influencere reklamerer om reisene sine, som igjen kan ha en triggende effekt på andre som sitter hjemme på trehundreogsekstifemte dag, utsultet på opplevelser og sosial omgang. Jeg tror kort oppsummert at det bunner ned i dette: Flest mulig må være ombord. Helst alle. Per i dag er det litt over 30.000 ledige stillinger i Norge og 223.998 arbeidssøkere. Det kommer av et hav med permitteringer som følge av strenge tiltak. Og strenge tiltak kommer av økende smitte…ja, du vet…Jeg føler meg rimelig sikker på at du vet hvordan dette fungerer.

      Når det er sagt er jeg veldig lei meg på dine vegne med tanke på alle fæle kommentarer du har fått i forbindelse med dette. Det er synd at flere ikke klarer å kjøre en saklig debatt/diskusjon. Jeg ønsker ikke at du får corona, eller dør, eller noe annet grusomt.

      Ønsker deg godt, uavhengig av valg du måtte ta.

      Alt godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg