I DAG SLUTTET JEG PÅ P-PILLEN

For første gang siden jeg var 16 år tok jeg ikke p-pillen min da jeg våknet i dag tidlig. De siste to(!!) årene har jeg villet slutte. Fordi jeg vil bli gravid? GUD nei. I mine øyne hadde livet mitt blitt ødelagt om jeg skulle blitt mor nå. En diskusjon for en annen gang. Grunnen til at jeg ikke lengre ønsker å gå på p-piller er fordi jeg har blitt mer bevisst i hva jeg putter i kroppen. Aner du hvor mye dritt vi får i oss daglig? Både fra maten vi spiser, “medisinene” vi tar til det vi bruker på huden av kremer og såper. Det er nærmest umulig å styre unna alt som ikke er bra. Personlig er jeg ikke fanatisk. Jeg bruker butikkdeodorant, spiser ikke alltid økologisk og drikker vin som vann.

Men, noen ting har jeg kuttet ut. Jeg spiser for eksempel ikke kjøtt når jeg er hjemme og lager mat til meg selv. Nå velger jeg også å slutte på p-piller som prevensjonsmiddel. Grunnen til det er at det påvirker jo absolutt hele kroppen, og ikke bare det pillene er ment til – som er å hindre at du blir gravid. Herregud, jeg vet jo egentlig ikke hvilket menneske jeg er uten p-piller? Det er jo flere jenter som sier de får en mer balansert hverdag, og følelsene ikke går opp og ned som en kid på Rush trampolinepark.

HOODIEHER / BUKSEHER

Husk at Nelly.com har -20% på hele siden i dag ♥ 
KODEN FINNER DU HER!

Jeg kommer til å sette inn spiral, mest sannsynlig. Sånn jeg har forstått det, så er det lokalt. Altså at du ikke trenger å proppe hele kroppen med hormoner for å ikke bli gravid, men faktisk bare vaginaen. Hahah. Har noen erfaring med spiral?

Litt personlig, og kanskje to-much-info-innlegg. Men det er altså situasjonen per dags dato, hehe.

26 kommentarer
    1. Jeg byttet ut p-pillene med spiral. Forsåvidt greit fornøyd, men jeg har fått mer uren hud og ujevne blødninger og har inmari vondt innimellom – visst nok helt vanlig i følge legen…

    2. Jeg gikk fra p-piller til p-stav og kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har hatt den i to år nå og merker absolutt ingenting til den, bortsett fra at huden min er blitt mye finere og humøret mitt mer stabilt. Jeg blør litt mer uregelmessig, men når jeg først har mensen varer den ikke så lenge. For meg er p-stav helt perfekt, pluss at den inneholder veldig lite hormoner. Har hørt det samme om spiral, så masse lykke til!

    3. Jeg har kobberspiralen Gynefix. Denne er mindre enn den vanlige kobberspiralen, og man skal derfor ikke få bivirkninger som kraftigere mens og mer menssmerter. Mensen min er akkurat som den var før, og jeg har ingen hormonelle bivirkninger (som uren hud eller ujevne blødninger). Jeg blødde den første uken etter den ble satt inn, men så stabiliserte det seg. Jeg er sååå fornøyd! Verdt å sjekke ut om du er ute etter noe helt hormonfritt 🙂

      1. Visste seriøst ikke at det fantes flere varianter av spiraler, haha! Dette må jeg finne mer ut av, aner ikke hva som passer kroppen min best. Uansett mye bedre enn p-piller 🙂

    4. Har spiral uten hormoner, eneste ulempen er at typen kan kjenne den i blant hehe, men ellers går det bra. Etter å ha sett skrekkbilder på Google er jeg små-keen på å ta den ut tho. Det andre er at du i et år kan blø når som helst. De fleste blør sjeldent og lite når det først kommer men for meg har jeg blødd sjeldent men veldig ofte -ved flere ganger i måneden over 2-4 dager hver gang. Veldig upraktisk å ikke vite føler jeg. I tillegg så skjønner jeg ikke hvorfor mensen skal stoppe etter et år om det ikke er hormoner i den spiralen jeg har..

      1. Hmmm jeg tør faktisk ikke å google for å se 😛 hahah! Nei, det hørtes veldig rart ut. Får høre med legen min hva som blir best for meg 🙂 Klem

    5. Byttet ut p piller med spiral for 2 måneder siden. Beste valget jeg har tatt!! Pillene påvirket kroppen og humøret enormt, og jeg har ingen blødninger nå 🙂 var helt forferdelig de første to dagene, da kroppen trenger å bli vant med spiralen, men etter det har jeg ikke hatt noe vondt og merker ikke noe til den!

      1. Ååh jeg er så spent!! Har jo gått på pillen i nesten 10 år, lurer på hvordan jeg er som person uten.. Haha 😀

    6. Jeg har spiral, men uten hormoner. jeg merker ingenting til den og er superfornøyd 🙂 Jeg tåler ikke prevensjonsmidler med hormoner i, selv ikke de som bare skal virke lokalt. Så det er et topp alternativ for meg.

    7. Jeg byttet ut p-piller med hormonspiral. Hormoner er hormoner, og jeg har blitt mer bevisst rundt dette og per dags dato bruker jeg ingen av delene, og kunne ikke vært mer fornøyd.
      Å stoppe organene våre til å gjøre sin naturlige prosess kan på ingen måter være sunt…

      Hvorfor det ikke finnes mer informasjon om hormonfrie prevensjonsmidler er for meg et under. Jeg har blitt matet med at p-piller er noe alle får og skal ha. Det er jo helt sjukt egentlig?
      Bra du tar opp dette temaet!
      Ha en fin uke <3

      1. Nei det tenker jeg også.. Er veldig spent på tiden fremover, men uansett veldig deilig å tenke på at jeg ikke skal stappe kroppen med falske hormoner mer! Ha en fin uke <3

    8. Jeg har også gått over til spiral etter kort tid med p-piller. Kunne ikke vært mer fornøyd! Jeg er den jeg var før pillene, i tillegg er det som du sier at det virker mer lokalt. Er minimalt med hormoner i spiralen i forhold til pilla. PLUSS det er det sikreste prevensjonsmiddelet som gynekologen sa. Viktig å husk at du må slappe av når den skal settes inn for å unngå ubehag. Er vanlig å få litt uregelmessig mensen de første måneden. Jeg slapp dette, da jeg mistet mensen helt fra første gang. Jeg er strålende fornøyd, og skjønner ikke hvorfor flere unge velger spiral fremfor p-piller.

    9. Jeg sluttet også av samme grunn som deg i oktober. Men merker INGEN forskjell. Eneste som kan være er at jeg var mer mensensmerter nå enn på p-piller… Men nå vurderer jeg å sette inn en spiral som heter Jaydes. Den er det veldig lite hormoner i, så den bør du lese litt om hadde ikke hørt om den før jeg snakket med legen om det.

    10. Jeg har satt inn kobberspiral etter ti år på pilla, er veldig fornøyd. Vondt å sette inn og vondt en ukes tid etterpå. Litt mer menssmerter og litt mer blødninger, ellers er jeg fornøyd 🙂 Synes også det er digg å være hormonfri, kobberspiralen er jo det naturligste alternativet 🙂

    11. Jeg har satt inn hormonspiral (Mirena) etter å ha slitt med uregelmessige blødninger på grunn av p-pillen. Jeg hadde små mellomblødninger og uregelmessige småblødninger i starten, men etter ca. 1 år (Mirena kan sitte inne i 5 år) ble jeg helt blødningsfri, og har ikke mensen i dag! Det eneste minuset for min del må være innsetningen, som jeg synes var vond, men det var klart verdt det uansett! Anbefaler hormonspiral på det sterkeste!

    12. Så godt å høre at du har sluttet på p piller. Jeg fikk hjerneslag grunnet p-piller og anbefaler alle å skifte til spiral eller p stav. Det er dessverre få som tenker på risikoen for blodpropp når en starter på pillen ( inkludert meg selv) og at det er andre alternativer uten risiko. Jeg tok p stav og er supert fornøyd!

      1. Huff, så ekkelt.. Har hørt de fleste si spiral er bedre, så er veldig spent på å teste det ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg