BRENNER DU FOR NOE?

Jeg stilte meg selv et litt dypt spørsmål her om dagen. Av og til tenker jeg faktisk på andre ting enn dagens antrekk og botox, tro det eller ei! Jeg spurte meg selv “hva brenner jeg for?”. I en tid der det er så tydelig hva andre brenner for (#socialmedia) er det ikke til å unngå at tanken streifer en. Etter et dypdykk i sjelen min, som forøvrig tok cirka fem minutter, innså jeg at… jeg brenner ikke for noen ting.

Jeg bryr meg mye om klima. Likevel er det alltid godt med en deilig storfe-biff på lørdagskvelden.
Jeg bryr meg mye om rettferdige arbeidsforhold. Likevel har jeg et storforbruk av både klær og sminke.
Jeg bryr meg mye om voldtektsofre. Likevel holder jeg min kamp hemmelig uten interesse om å hjelpe andre.
Jeg bryr meg mye om homofiles rettigheter. Likevel klarer jeg ikke å komme meg på pride engang.
Jeg bryr meg mye om dyrevelferd. Likevel spiser jeg egg til frokost hver dag.

Listen er lang. Jeg bryr meg om mye, men tydeligvis ikke nok. Er det sånn at vi alle må ha en kampsak? Eller bedre formulert – er det sånn at vi alle burde ha en kampsak? Verden er jo helt fucka, det vet jeg. Likevel klarer jeg ikke å ta alle problemer på alvor. Det er rett og slett for mye feil. Hvor skal man starte? Er jeg helt idiot som bare lever livet mitt etter beste evne, og bare “bryr” meg uten det brennende engasjementet? Bare for å poengtere, å brenne for noe er etter min mening noe man aktivt jobber for i hverdagen, ikke bare at man kutter å spise kjøtt én dag i uka typ.

Sist men ikke minst, er det noe du brenner for?

10 kommentarer
    1. Gir absolutt ingen mening for meg at du lister opp ting du mener du bryr deg om men så gjør du samtidig ikke noe som helst for det. Beklager, men dette innlegget går det ikke an å ta seriøst. Jesus christ

      1. Wow, noen som har stått opp på feil fot? Jeg skrev aldri at jeg ikke gjør noe som helst for det. Jeg gjør faktisk ganske mye for flere av delene. Mitt poeng er bare at man ikke “brenner” for foreksempel klima om man bare kutter ut å spise kjøtt for eksempel. Da bryr man seg, ja. Men ikke med et brennende engasjement der man slutter å bruke plast, minimalt med strøm og generelt lar det prege livet sitt på den måte. Mer oppklarende nå?

    2. Gjör litt på alle punkt og du kommer langt tenker jeg! Man MÅ ikke gå all inn i noe spesifikt, men jeg forsto absolutt hva du mente! Jeg brenner for trening og helse, jobber innen det. Spiser svärt lite kjött, minimalt plastforbruk, kaster aldri mat, lite shopping, reiser aldri… Har värken råd eller spesielt lyst til det. Tenker jeg er godt på vei da! 😀 Klem til deg, fine! <3

    3. Brenner for klima og dyrevelferd, og har gjort det siden jeg var ung. Det preger meg i hverdagen og påvirker svært mange av mine valg. Blant annet karrieremessig og livsstilsmessig. Forstår veldig godt at mennesker brenner eller bryr seg om veldig ulike ting. Det viktigste er i hvert fall at du lever det livet du ønsker å leve. Om du brenner for noe eller ei 🙂

      1. Så flink du er!! <3 Også veldig godt sagt at man skal leve det livet man ønsker å leve. Likevel viktig å tenke på at det kommer noen etter oss også, noe jeg må jobbe mer aktivt med i hverdagen. Håper du har en fin kveld! Klem

    4. Nja, nei jeg tror kanskje ikke alle må ha en kampsak/hjertesak men jeg tror det kan gjøre mye godt i ens liv å ha et eller annet man bryr seg _litt_ mer om enn andre ting (utenom venner/familie/jobb). Jeg får en god følelse av å gjøre en innsats, og jeg føler på påfyll av mening i livet. Jeg selv bryr meg om mye men det er ikke all verdens jeg har overskudd til å bidra med (jeg skulle gjerne ha vært frivillig av noe slag, gjort noe for å hjelpe andre mennesker eller dyr), men jeg bryr meg litt ekstra om at alt av hygiene-/velvære-/skjønnhetsprodukter skal slutte å teste på dyr og slutte å produsere med potensielt skadelige ingredienser – derfor tar jeg bevisste valg. I tillegg gjør jeg en ekstra innsats i hverdagen for å kutte ned plast- og engangsforbruk, samt å ikke kaste mat.. Alt dette har vært en prosess over tid, fordi jeg trengte å lese meg opp og gjøre research for å bytte ut alle mine produkter på badet, og for å finne gode alternativer som passet mitt liv (angående engangs/plast). Ellers prøver jeg å bli mer bevisst på alt jeg handler, det være seg interiør eller klær, at det skal være kvalitet foran kvantitet, at jeg ikke kjøper «bare fordi» og at det skal være produsert under gode forhold. Videre prøver jeg å fly mindre og å spise mindre kjøtt men der har jeg forbedringspotensiale!

      Det beste sitatet jeg vet i denne forbindelse er, «det handler ikke om at èn skal gjøre noe perfekt og 100%, men at alle skal gjøre noe»!

      1. Det høres utrolig spennende ut, og det virker som du har reflektert mye rundt dette! Testing på dyr er helt forferdelig, og absolutt noe jeg vil lære mer om og hvilke merker som fremdeles fører denne praksisen. Takk for godt innspill! Håper du har en fin helg <3

    5. Skjønne deg <3 Det er helt greit å ikke ha noe som man brenner for. Jeg brenner for familien og barna mine, og så brenner jeg for yrket mitt , og nå for tiden brenner jeg også for velferdsteknologi og omsorgsteknologi. Før dette (Ca 15 års siden) har jeg tenkt akkurat som deg….og følt at alle rundt ABSOLUTT skal mene og styre at jeg måtte være en eller annen ukjent utgave enn det jeg selv er. Du må bare følge hjertet ditt og gjøre akkurat det du selv vil og ønsker. Så lenge man er god og snill kan en gjøre hva man vil<3

      1. Åå det var godt sagt Annemarthe! <3 DU er jo helt rå på både familien og jobben!! Og det er helt sant, det viktigste utgangspunktet er uansett å være en god person:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg