BLI VEGETARIANER, JEG?

((FAVORITT)GENSER HER)

Hmm, jeg har lenge tenkt på dette – men har ventet med å skrive noe om det fordi jeg egentlig syns dette er en privatsak. Men nå har jeg jo delt livet mitt på godt og vondt i åtte år, så hvorfor ikke dele dette også!

Jeg kommer til å gjøre store endringer i kostholdet mitt fremover. Dette trenger egentlig ingen stor introduksjon, men jeg skal mer eller mindre slutte å spise kjøtt i hverdagen. Jeg skal også kutte ned på meieriprodukter og fisk, men se om jeg finner gode alternativer til dette. Jeg kommer ikke til å bli en veganer eller vegetarianer, nettopp fordi jeg ikke vil sette meg 100% i en boks. Man må kunne gjøre ting med måte tenker nå jeg.

Grunnen til at jeg har valgt å gjøre dette er fordi at kjappe middager i hverdagen inneholder mye karbonadedeig eller kylling for min del. For eksempel en speltlompepizza, eller taco. Der kan man jo lett bytte ut kjøttdeigen med kidneybønner og sopp, mens man bruker samme krydder. Helt seriøst, man smaker nesten ikke forskjell.. Det er jo ofte krydderet som setter smak på kjøttet, så hvorfor skal man på liv og død spise akkurat dette?

Jeg elsker å lage mat, og jeg kommer ikke til å kutte kjøtt helt fra kostholdet mitt. Poenget er bare at jeg kommer til å erstatte det med andre varer der jeg ikke ser hensikten i å spise kjøtt. Man kan for eksempel ikke erstatte en skikkelig god indrefilet, mens kjøttdeigen er en annen sak. Skjønner dere hva jeg mener? Jeg er spent på å se om dette kan gi noen resultater for både kropp og sinn, og kan gjerne dele mer av prosessen i ukene som kommer.

Om du har en god vegetaroppskrift å dele så blir jeg forresten veldig glad.

10 kommentarer
    1. Hvis du er på IKEA må du kjøpe med deg grønnsaksbollene de selger! de er seriøst dritgode og kjempegreie å ha i frysen 😀 Det er også kommet vegetar-tacomix (tror det var Santa Maria) på butikken som er helt genial og god!
      Ellers spiser jeg mange enkle retter som vegetarlasagne, spaghetti bolognese (med linser istedenfor kjøttdeig), falafel med hummus, bakt søtpotet med masse grønnsaker, og tortillapizza med squash og paprika 🙂 kjøp inn masse linser/bønner og kikerter og prøv deg fram!

    2. Jeg har gjort akkurat det samme som deg den siste måneden, og startet egentlig fordi jeg så Netflix dokumentarene Forks over Knives og Cowspiracy. De opplyser om helse- og miljøfordeler, og det er helt seriøst ikke vanskelig å snu om deler av kostholdet derom man ønsker.
      Jeg spiser blant annet taco, lasagne, spagetti, speltlompepizza og nachos hvor jeg bytter ut kjøtt med bønner, linser, rødløk, sjampinjong, squash og så videre. Jeg syns bare det er bedre – helt ærlig!!
      Jeg vil også tipse deg om vegetarburgeren som du finner i frysedisken hos Rema 1000, Kiwi og Coop Extra. Den er rågod, og jeg har “lurt” flere venner ved å lage burger til dem og ikke fortalt dem om hvilken type burger det er før etterpå. Helt fantastisk 🙂

      Vil også legge til at jeg spiller håndball på høyt nivå med to økter så og si daglig, og jeg klarer meg heeeelt fint uten kjøtt 🙂 Men i sosiale settinger og dersom jeg føler for det, så spiser jeg selvsagt kjøtt. Man trenger ikke å være helt gærn;)

      Ha en fin dag og lykke til! <3

    3. Så bra! Føler det på samme måte som deg, er så mange retter jeg ikke ser behovet for kjøtt lenger. Men enkelte ting syns jeg er vanskelig å kutte ut.
      Lykke til:)

    4. veganmisjonen.com har veldig mange gode oppskrifter! Blant annet falaffel, daal (indisk linsegryte), og mange gode “burgere”.

      Trines matblogg sin vegetarlasagne med spinat og fetaost er også å anbefale 🙂

    5. Finnes masse god vegetarmat 🙂 Er selv vegetarianer og er godt fornøyd med det valget. Pass for all del på at du får i deg det du trenger av næring, om du både kutter ut kjøtt store deler av tiden, men og melkeprodukter. Man får ikke overskudd av for lite vitaminer og mineraler. Gleder meg til flere vegetaroppskrifter 🙂

    6. så kult, digger at du vil spise mer vegetarisk 🙂 anbefaler deg å sjekke ut greenkitchenstories.com – de har såå mye gode oppskrifter på vegetar/ veganmat. Lykke til!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg