BERGEN GUIDE – uteliv og spisesteder

Heisann! Det er mange nye studenter i Bergen og fler av dere har etterlyst en liten Bergen guide fra meg. Jeg er jo absolutt ingen ekspert på hva denne byen har å tilby, som nevnt har vi låst oss litt på de samme utestedene og restaurantene. Setter derfor veldig stor pris på tips, det vet jeg både meg og de som leser innlegget blir veldig glad for 😀 Tenkte egentlig å ha en full guide med ting å gjøre osv også, men siden dette innlegget ble så langt starter jeg med to punkter. Del 2 kommer senere!

Uteliv:

Det kommer helt an på hvilken dag du drar ut! Både tirsdager, torsdager, fredager og såklart lørdager er favoritter hos meg. Jeg er veldig sjeldent (aldri) ute på onsdager – men det finnes sikkert steder som er gøy da også 🙂 Det skal også sies at jeg aldri er ute alle disse dagene på én og samme uke – men her har dere mine beste tips til hver av dagene!

Tirsdager: Da har vårt faste sted blitt Contra bar. Et utrolig koselig og kult sted som ligger  rett ved Fridays. Der er det superbillig drikke (rundt 30,- for øl og 200,- for en hel flaske prosecco – BILLIG). På tirsdager er det alltid full fest og stemningsgaranti. Der blir vi enten hele kvelden, om vi ikke drar på Brukbar den siste timen. Det er et intimt sted som lover hæla i taket, og det er alltid gøy å ta kveldens siste dans der.

Torsdager: Tidligere dro jeg alltid på Calibar på torsdager, og det gjør jeg forsåvidt enda om jeg skal ut. Likevel har torsdager blitt en liten “barhopping”dag, der vi egentlig går på mange forskjellige steder. Som regel starter alltid festen på Calibar, der prisene er lik som tirsdager (rundt 30,- for øl og 200,- for en flaske prosecco). Steder vi ofte drar innom på torsdager er også Brukbar, Vaskeriet, Contra osv. Byen er full av liv torsdagsnatten, så kom gjerne med tips til hvor det er gøy å ta turen innom!

juliapulia-1024x683

Fredager: Det er lenge siden jeg var ute en fredag sist, men om jeg først er ute så drar vi alltid først på Jacob Aall og konseptet Barbados! Da har de hengt opp hengekøyer og pyntet stedet klart til en karibisk fest. Prisene i baren er gode og drinkene deretter. På fredager er det også fullt liv i byen, så her kan man nesten dra på alle utesteder og få servert mye liv og glade mennesker. I Bergen er folk som regel veldig imøtekommende og hyggelige, forresten!

Lørdager: Her starter vi også ofte på Jacob Aall. Helt perfekt å sitte ute der å nyte en flaske vin før rockefoten slår inn og man vil danse litt. De siste helgene har vi ofte dratt på Brukbar senere på kvelden, men her kan køen ofte bli lang! Det er som regel ofte lang kø overalt på lørdager, så jeg anbefaler å booke bord eller lage en liten slagplan for hvor man vil dra slik at man ikke bruker hele natten på å stå i kø 🙂

Som dere kanskje ser drar vi ofte på de samme stedene, men som jeg nevnte i et innlegg for noen uker siden er jeg litt gira på å finne nye og kule steder. Så kom gjeeerne med tips! Syns også utelivsguiden til Utetrend var veldig god, den kan dere lese her.

Resturanter:

Sumo: Bergens beste sushirestaurant etter min mening. Fantastisk sushi! Anbefaler makiene hot philadelphia, ebi ringo og kamo ichigo. De har mye annet godt også, men disse er mine favoritter! Et stort pluss er også at BI-studenter får rabatt der, wihu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Escalon Fløibanen: Det finnes fler escalon-resturanter i Bergen, men jeg liker best den ved fløibanen. Fantastisk tapas, utrolig god vin og dyktig personal.

Lysverket: For en fantastisk restaurant, en av favorittene! Litt dyrt, men absolutt verdt det.  Her spiser du topp råvarer og menyen endres etter sesong. Anbefaler også å bestille tilhørende vinmeny, da får du en smaksopplevelse du ikke vil glemme med det første.

Una Bryggen: Utrolig kul restaurant som har fantastisk utvalg av drinker, øl og vin. Maten er god og atmosfæren enda bedre.

Roll&Rock: Dette stedet ligger i skostredet, og jeg har faktisk nettopp blitt introdusert for denne kule dineren. Her kan du spise burgere i amerikanske biler og drikke verdens beste milkshake! Et veldig dagen-derpå-sted egentlig, da stemninger er superchill og burgerne store og gode.

Kom gjerne med resturanttips!

11 kommentarer
    1. Hvis du enda ikke har testet ut Theatro (nytt sted som åpnet for ca en mnd siden) anbefales det!:) restaurant og utested i ett! God mat til en billig penge, og kjempekult lokale. En av bergens beste bartendere er barsjefen der, så drinkene er deretter.

      Metz er i utgangspunktet et sportsbar på bryggen, som blir til nattklubb med live dj i helgene. De har også startet et nytt konsept de kaller “studenttorsag”, med greie priser og en dyktig dj. Litt mer laidback plass, men som også har dansegulv og mye sitteplasser! En fin plass å inkludere i barhoppingen.

      🙂

    2. Hei.
      Lurte på prisene torsdag calibar og prosecco 200 øl ca 36? Er det noe spesielt klokkeslett de har et slikt tilbud? Skal dra til Bergen snart og tenkte å “vorse” der siden det var så billig og flyet kommet ganske sent, men på nettet og deres meny så er det mye høyere priser med prosecco 500? 🙂

      1. Hei!

        Prisene er sånn hele kvelden 😀 Tror kanskje prosecco koster 250 nå, men øl er uansett veldig billig! 🙂 Kos deg i Bergen 😀

    3. Mange flotte tips her, tusen takk. Må sjekke ut noen av disse neste gang jeg er i Bergen 🙂 Så langt har jeg bare vært på steder som Ricks og Logehvaen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg