50 SHADES OG VOLD?

På fredag så jeg Fifthy Shades of Grey på kino, og ja dere har sikkert lest annmeldelser på tusen andre blogger og jeg henger etter som vanlig, men jeg klarer ikke å ikke blogge om filmen. Siden jeg ikke hadde lest bøkene var forventningene mine lik null, jeg ante ikke hva jeg gikk til.

Dette er nok den første filmen som gjorde meg skikkelig klein. Deler av filmen satt jeg gjemt bak popcornet og fniste som en liten fjortis. Ellers syns jeg den hadde mange gøyale kommentarer og vittige hendelser, så alt i alt syns jeg det er en veldig god film! Som sagt har jeg ikke lest boken så aner ikke hvordan den er i forhold. Hva syns du om filmen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har også fått med meg alt hysteriet rundt filmen og at den visstnok skal oppfordre til kvinnevold? Personlig syns jeg det er noe av det latterligste jeg noen gang har lest,   feministene skal klage på alt. For meg (en kvinne som åpenbart er imot vold på alle plattformer) syns ikke filmen oppfordrer til det at all. For det første er det heelt harmløs dasking som foregår på skjermen, og de viser også hvor mye Grey respekterer grensene til Anastasia og er veldig klar på at han ikke vil gjøre henne ukomfertabel eller gå utenfor hennes grenser.

Poenget med filmen er jo ikke vold mot kvinner, men heller en seksuell preferanse som mange kan kjenne seg igjen i. Personlig syns jeg kanskje det blir litt rart og det er ikke noe jeg tenner på selv, men jeg forstår jo at tydeligvis mange digger det! Haha 😀

 

15 kommentarer
    1. Jeg ser på meg selv som en feminist, men har ingenting i mot filmen, bortsett fra at jeg synes den er straight up dårlig. Filmen er basert på boka, og redaktørene har vært smarte og kuttet ut de drøyeste scenene og replikkene som viser hvordan Christian egentlig er. De har kuttet ut at Grey ignorerer safety wordet, er sjalu og ikke lar Anastasia gjøre som hun vil, verken i kjærlighetslivet eller generelt. I bok tre innrømmer han til og med at han er sadist. Synes du fortsatt jeg er en jævla feminist som skal klage på alt?

    2. Dette med at Grey respekterer grensene til Anastasia osv er lagt til i filmen av regissøren, boka er omvendt. Derav de ‘jævla’ feministene som klager. Anbefaler deg å lese Jenny Trout (http://jennytrout.com/?page_id… sine recap hvis du vil lese mer. Garanterer at du kommer til å fnise av de også, hihi.

    3. Jeg blir så lei meg når unge jenter skriver “de jævla feministene” etc. Feminisme handler faktisk bare om at man ønsker at begge kjønn skal ha like muligheter. Man trenger ikke være enig med Kvinnegruppa Ottar for å kalle seg feminist. Ta en kikk innom maddam.no 🙂

    4. Det er så trist at feminist skal være et så negativt ladet ord, og spesielt at du som kvinne velger å skrive “jævla” foran det.

    5. Hei!
      I boken er Christian Grey psykisk, fysisk og seksuelt voldelig mot hovedpersonen, det er derfor folk klager, noe som er fullstendig forståelig. Man trenger da ikke være med i Kvinnegruppen Ottar for å reagere på normalisering av seksuell vold og mangel på samtykke og grensesetting i media (bøker, tv serier, filmer etc)

      Med det sagt er jeg glad for at du skrev at det var klart samtykke/respekt/osv i filmen, da har regissøren gjort noe riktig.

      Hilsen ”klagete” feminist 🙂

    6. Har ennå ikke sett filmen, men har store planer om det! 🙂 Gleder meg! De som har så mye i mot filmen kan jo bare la vær å se den…? folk overreagerer :p

    7. Jeg tror jeg på mange vis er skapfeminist, men jeg er HELT enig med deg. Har også lest alle bøkene (det MÅ du også gjøre, jeg åpnet seriøst ikke macen på ei uke, og skippet nesten skolen for å lese) og selv om de tilogmed er en del verre, så oppfordrer de på inget vis til domestic violence. De viser heller en dypere betydning som man får høre mer om i neste bok. I tiller er vel det hele basert på BDSM, som kan være så mye verre enn vist i filmen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg