SLITER DU MED TRENINGSMOTIVASJON?

Det er jo ingen hemmelighet at jeg har vært ganske seriøs med treningen de siste månedene, og motivasjonen min har egentlig alltid vært på topp. Men den siste tiden jeg har virkelig slitt med å komme meg på trening og vært like flink med kostholdet som før. Jeg trener alltid minst 3-4 ganger i uken, men når jeg først er på trening så gjør jeg liksom ikke like mye som før. I stedet for å springe 10km så løper jeg såvidt 5km, og jeg gjør bare halvparten av styrkeøvelsene jeg egentlig har planlagt.

Kostholdet mitt er jevnt over bra, men jeg er så svak for godteri for tiden at det er helt latterlig. Nå kom Kristoffer nettopp hjem med en stor godtepose, og selvom jeg enda ikke har rørt den kan dere vedde på at jeg er i bunnen av posen innen en time. Det er ikke bra, jeg nekter å ødelegge alt jeg har jobbet så hardt for!! Så hva skal man gjøre når motivasjonen er på bunn?

1. Endre tankegangen. Litt trening er bedre enn å ikke dra på trening i det hele tatt. So what om jeg bare løp halvparten så langt som planlagt, 5km er jo likevel ganske bra i forhold til alternativet som er 0km?

2. Selvom det har vært en usunn og slapp helg så er mandag ALLTID en ny start. Kom deg på trening og glem at helgen i det hele tatt eksisterte! Man må ikke fortsette i dårlige vaner selvom det kan være vanskelig å snu de om.

3. Kjøp nytt treningstøy. Det gir så sykt mye motivasjon! Selvom man kanskje ikke har flere tusen kroner å rutte med så finnes det for eksempel utrolig mange fine treningstopper og gensere på HM til en billig penge! Bare en ny overdel kan gjøre underverker, tro meg 😀 
 


Jeg har for eksempel fått nye Nike Free Run (fra junkyard HER), og jeg merker jeg gleder meg maks til å dra på trening i morgen – noe jeg ikke har gledet meg til på lenge. 

4. Ikke gi opp. Jeg merker selv at det bare er et ork å trene om dagen, men dette er bare en periode. Jeg kan heller kutte ned på treningen og kanskje bare trene tre ganger i uken i stedet for seks, og vente til motivasjonen kommer tilbake. Det er jo kostholdet som er viktigst uansett! Og som jeg sa tidligere – litt trening er tusen ganger bedre enn ingenting.

Nå håper jeg bare motivasjonen kommer tilbake fort, for jeg er jo veldig glad i å trene. Men jeg merker at det ikke er like motiverende etter en fuktig og usunn helg, personlig føler jeg da at alt er ødelagt. Men det eneste som kan ødelegge det er om jeg fortsetter helgen på mandag. Som jeg liker å tro så er mandag en ny start, og det vil såklart si førstkommende mandag, og ikke mandag om to år 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg