BOKANMELDELSE: THE MAZE RUNNER

Annonse

Hei! Det er med stor stolthet jeg forteller dere at jeg har lest min aller første bok. Da jeg fikk forespørselen om dette samarbeidet som inngikk bl.annet å lese var jeg litt skeptisk i starten, siden jeg mildt sagt ikke har vært noen lesehest tidligere. Overrasket ble jeg da jeg kom inn i historien til boken, og rett og slett ikke klarte å legge den fra meg. Jeg hadde virkelig stor glede av å lese den, og kommer nok til å bli flinkere på å lese bøker i tiden fremover. Boken jeg skal skrive om i dag heter “The Maze Runner”.

Historien starter med at en ung gutt ved navn Thomas våkner opp i en sjakt, og det eneste han kan huske er sitt eget navn. Han er omringet av fremmede gutter som tilsynelatende heller ikke husker noen ting. De vet mer en Thomas, men sier ingenting. Han virker veldig nysgjerrig på å finne ut hvor han er og hva for slags sted han har havnet på. Hvorfor husker han ingenting? Den eneste utveien er igjennom labyrinten de er omringet av, som er skyhøy og gjemmer alt fra livsfarlige skapninger og kryptiske beskjeder. Ingen vet hvor labyrinten fører og heller ikke hvem som styrer den. Etter at Thomas hadde vært der dukket det opp en jente igjennom sjakten. Vel og merke den eneste jenten blandt alle guttene. Hun holder en lapp der det står “Hun er den siste noensinne”.

Etterhvert bestemmer Thomas seg for å bli en “løper”. Det vil si at han er en av de modige som får lov til å løpe inn i labyrinten hver dag for å lete etter en vei ut. Alt de må vite er at de må være tilbake og ute av labyrinten før natten kommer, da monstrene kommer frem. Jeg vil egentlig ikke røpe mer av historien i boken, men GUD så spennende den er! Den inneholder mange forskjellige personligheter, og alle får seg nok en favoritt! Boken er lett å lese, noe som er bra for meg som er litt nybegynner å bokverdenen. Det kommer stadig opp nye spørsmål som trigger på spenningen, noe jeg syns er veldig positivt og et stort pluss slik at jeg ikke blir lei.

Tittel: The Maze Runner

Bok: Nummer 1 av 4

Forfatter: James Dashner