DETTE ER FOR SVAKT!

Nok en gang er tema kroppspress i vinden og selv om jeg egentlig hadde tenkt å la hele saken ligge har jeg nå faktisk irritert meg i over en time. Det er så mange delte meninger rundt én og samme sak, og noen fasitsvar kommer vi nok aldri fram til uansett om vi diskuterer oss grønn og blå i ti år til.

Som person er jeg forbanna opptatt av at mennesker skal kunne klare å ta valg for seg selv. Jeg er sterk motstander av bl.annet Jørgen Foss som politiker, fordi han eksempelvis mener at man bør forby billig smågodt i kampen mot overvekt. I den saken mener jeg akkurat det samme som jeg gjør i kampen mot dårlig selvbilde hos unge mennesker; man må klare å tenke selv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

At vi bloggere har et ansvar er det ingenting å nekte for. Personlig er jeg heller ikke for at man skal operere vekk alle kompleksene sine, men det må for faen gå an å skrive om det på sin personlige blogg. Ansvar eller ikke. At vi tydeligvis er i et generasjonsskifte der åpenheten rundt injeksjoner og plastiske operasjoner er mye større en før er kanskje uvant for mange. Man vet ikke helt hvordan man stiller seg til det selv enda, og ja – da er det kanskje også lettere å bli påvirket av forbildene sine. Med det sagt syns jeg det er helt på trynet at man skal skjule slike ting i det offentlige rom. Vi er alle individuelle mennesker som faktisk har fått den store gaven at vi burde klare å tenke selv. Om en gammel paradise hotell deltaker (la meg ta det som eksempel siden innlegget hennes trigget hele saken) ønsker å operere rumpen sin, betyr det da at det er hennes feil at jeg da går å opererer rumpen min etter å ha lest innlegget? Jeg syns det er så forbanna typisk mennesker å peke finger på andre. Kan man for faen ikke bare gå litt inn i seg selv, og innse at valgene man gjør er helt opp til en selv?

NEI, jeg er ikke for at man alltid skal ta den letteste løsningen når det kommer til kompleksene sine. Som oftest ligger de mye dypere enn kun en operasjon unna.

JA, jeg er sterkt i mot at man skal skjule slike ting å forby bloggere å skrive om operasjoner, botox eller restylane. Selv om vi har en enormt påvirkningskraft så syns jeg virkelig ikke svaret er å sy puter under armene på leserne å late som man er all natural om man ikke er det. Det er faktisk helt opp til leseren selv hva de velger å gjøre. Jeg syns det er alt for svakt å si at det er bloggeren eller medias feil at folk velger å legge seg under kniven eller sprøyten.

Kanskje det er på tide at alle går litt ekstra inn i seg selv og valgene man tar. Er de basert på noe man virkelig vil, eller fordi man leste det på en blogg? Om svaret er sistnevnte syns jeg faktisk ikke synd på deg, for man må faktisk klare å tenke selv. De valgene du tar er det kun du som tar, og ingen andre.

46 kommentarer
    1. Amen! Folk kan bare slutte å blande seg i andres liv. Bli mer selvstendig. Tenke selv, det er ikke sååå vanskelig. Noen burde prøve det oftere! 🙂

    2. Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men du glømmer en liten, viktig detalj her, og det er at bloggere har lesere som ikke er gamle nok eller modne nok til å tenke selv i den grad du mener en bør gjøre. Jeg er selv håndballtrener for jenter i alderen 12-14, og kan bekrefte påstandene om påvirkningskraften dere bloggere har. Ble oppriktig forbannet da jeg hørte de yngste jentene diskutere rumpeoperasjonen til Isabell før gårsdagens trening, og måtte pent be dem om å ta seg sammen og gi dem en peptalk om hvilke ting som er viktige her i livet. For når unge, veltrente, sunne og friske jenter står å klyper i “fettet” på kroppen, klager over små pupper som de skal operere da de blir eldre og nå også rumpen? Jeg blir direkte kvalm. Selv er jeg 19 år og dersom jeg får spørsmålet om hva jeg er misfornøgd med med meg selv, og tar utgangspunkt i blogger om hva som er fint og hva som er for stygt/lite/stort og må opereres -måtte jeg ha svart at hele meg er en eneste stor feil. Det er slik mange av de yngre leserene tenker. Heldigvis er jeg i aldersklassen over denne og er utrustet med sunn fornuft og evnen til å tenke selv.,Jeg har òg lært meg at det går an å lære seg å bli glad i skavankene sine eller eventuelt gjøre noe med de med enten rett trening, sminke eller klær.

    3. Jeg skjønner godt hva du mener, og for en 22 åring er det mulig å tenke slik, men hva med sårbare ungdommer ned i 13 årsalderen? Da jeg var 13 år hadde jeg heldigvis ingen daglig feed som matet meg med info om hvordan skikkelig pene jenter ville operere seg for å bli enda penere. Men om jeg hadde hatt det er jeg sikker på at jeg hadde fått griller i hodet i hodet i den alderen, og blitt mye mer opphengt i hva som var “feil” med eget utseende…

    4. Så. Jævla. Enig! Har liksom dagens ungdom sluttet å tenke selv fordi de leser blogger? Nei. Blir for dumt å legge skylda på alle andre, man må da kunne klare å tenke selv. Supert innlegg Julia!

    5. Helt enig! Man må klare å ta kontroll selv. Kommer større utfordringer i livet enn å velge om man skal f.eks ta botox eller skal/skal ikke kjøpe godteri på butikken.

    6. Lett for deg å si det, som er over 20 år, trygg på deg selv, som ikke vokste opp med blogging og promotering av plastisk kirurgi og injeksjoner her og der. Men for en usikker 13-14 åring, med middels til dårlig selvtillit, som ser friske og pene bloggere fjerne rynker de ikke har, vurderer rumpeløft like lett som å kjøpe seg en ny topp, tar silikon og fikser på nesene sine så er det noe ganske annet. De er i en sårbar alder, de har lettere for å ta kritikk personlig og er lettere å påvirke. Greit at dere tar botox osv, helt opp til dere, men det er ikke til å stikke under en stol at dere kan sette griller i hodet på folk. Og jo, det kan dere faktisk ta ansvar for. Dere MÅ ikke skrive om dette her.

    7. . Du er en flott blogger, men du ser kun dette fra en side. Det er ikke alle som mener at man ikke skal kunne nevne en operasjon på bloggen sin. Men hvorfor skal du lage et helt innlegg med “klikkoverskrfit” om rumpeopreasjonen din når du allerede har gjort en god del.

      Det er ikke slik at denne “paradise hotell” deltakeren bare har nevnt et lite innlegg om Restylane, eller botox. Nei hun har laget utallige innlegg om inngrep. Det er klart at unge kan bli påvirket da. Det at du skriver at vi ikke kan sy puter under armene på leserens blir feil. Jeg skjønner at du hadde skrevt dette om det ble stor ståhei av at hun nevnte at hun skulle ta rumpeopreasjon på som en liten del av et innlegg.

      Men å rett og slett spille på publisitet når du skal skrive et slik inngrep blir feil! Hvis du synes synd på unge og mange usikre som kan begynne å vurdere operasjoner pag bloggere som skriver store innlegg om mage ulike operasjoner synes jeg er rart.

      Grunnen til at folk reagere så mye på blogginnlegget til Isabel raad er måten det er gjort på. Jeg tviler flertallet mener det direkt en bloggers feil om det opererer baken. Jeg synes du tar litt hardt i her. Alle blir påvirket til og med du. Det betyr ikke at vi ikke greier å tenke selv.

    8. Jeg ser nå at jeg leste litt feil, og at du heller ikke synes synd på de hvis de tar en operasjon pag et forbilde. Her er jeg enig at man må greie å tenke selv i en så stor avgjørelse. Men det er vel klart man kan bli litt påvirket, og at det er dråpen som får deg til å ta operasjonen.

      Jeg tror som sagt mange reagerer mest på måten det er gjort på, og ikke nødvendigvis selve operasjonen.

      Jeg synes Kristineam.blogg.no hadde et svært bra innlegg om dette. Kanskje du kunne lest det
      (:

    9. Er litt måten hun markedsfører det på også da 🙂 Det er et ordentlig clickbait-innlegg! Jeg synes også det er helt greit å være åpen om det, men det er litt om hva intensjonen bak å legge ut et innlegg er også! Dette virker bare som et PR-stunt for å få flere lesere. Om man skal skrive om slike ting synes jeg man kan ta det på en litt sakligere måte og ikke nødvendigvis få inn leserne til innlegget på en slik måte, unge folk er svært enkle å påvirke 🙂

    10. Jeg har egentlig alltid ment det samme som deg, at på sin egen blogg så må man få skrive som man vil. Men så overhørte jeg søskenbarnet mitt på 12 og vennene hennes snakke om det, og det ble så tydelig at de ikke har samme innsikt. Jeg fyller snart 22 og vet bedre. Men de på 12 gjør ikke det, og det er da det er “skummelt”. En ting er og være ærlig når man blir spurt om det, men å omtrent promotere det og bruke det som klikkbait, er kanskje litt unødvendig? Fiks for all del på alt du vil, men er det noe man trenger skrive om eller i værste fall promotere det slik enkelte gjør? Jeg tenker i alle fall at man ikke trenger å snakke så høyt om det, før man blir spurt.

    11. Jeg som 21 åring vet såpass at det finnes litt viktigere ting her i livet enn å ha fillers i leppene, silikon i puppene og ta rompeløft. Jeg vet at man kan trene seg til en sprettrumpe, og ikke ta en operasjon.
      13 åringer +/- vet ikke det. Og det er de som har bloggere som forbilder. Burde man ikke tenke litt mer over hva man legger ut?

    12. Bloggere har ikke ansvar for de som velger å klikke seg inn på bloggen. Og vedrørende barn under 18, er det foreldre — og ikke bloggere — som har ansvar for disse.

      Et annet poeng er at ileggelse av for mye eller stort ansvar på bloggere, i praksis går utover ytringsfriheten.

      Det er riktignok veldig synd at barn ned i 12 år skal bli påvirket — i veldig negativ retning — av det som skrives på blogger, men en må skille mellom dét og at bloggere har ansvar for det.

      Dersom en allikevel skal “go down that lane”, synes jeg treningssentere og motemagasiner skal forbys også. Det blir med andre ord _altfor_ dumt å si at det er bloggeres feil/ansvar og så videre.

      Det er egentlig, mener jeg, en klassisk norsk tankegang å hevde at bloggere må ha ansvar; det er på en måte et utslag av “alle skal hjelpe alle/vi er et fellesskap”-tankgangen. Jeg synes dette er en veldig fin tanke og jeg er veldig glad det norske samfunn er bygget på den, men jeg synes den strekker seg for langt når den får anvendelse også på dette “området”.

      Dét er i hvert fall min mening, og det er veldig interessant å se synspunktene som kommer frem i denne diskusjonen! 🙂

      1. AMEN! Endelig en som leser innlegget og forstår hva jeg mener! 🙂 Det jeg mener er jo IKKE at jeg hyller den nye trenden, noe mange tydeligvis sliter med å forstå.

    13. Prøv og tenke tilbake til da du var 12-13 år. Du er vanvittig usikker på deg selv, og får modellbilder av slanke og pene damer slengt mot deg overalt. Hva om du hadde vokst opp med denne bloggverden? Hva om du leste – som 12-åring – at en av dine “forbilder” skal ta rumpeoperasjon? Ville ikke du sett på din egen rumpe, og tenkt; “kanskje jeg hadde sett bra ut med en slik operasjon?”

      For som Kristin (styleconnection) sier; “DET ER FAEN IKKE NORMALT!” Jenter helt ned i 15-års alderen ønsker og operere ansiktet. Er det normalt? De er på starten i livene sine!

      Så tenk deg litt om, selv. Vær fornuftig, og tenk på alle de unge jentene og guttene som leser. Det er sikkert frustrerende for deg og tenke at du må holde lokk på en del av det du ønsker og si; men vet du hva, sånn er det! Ikke vær en egoist.

      Vis at du er en voksen person som BRYR deg om den yngre generasjonen, som en dag vil være våre politimenn, brannmenn, politikere, og helsevesen. BRY DEG om det.

      1. Hei! Nå skrev jeg innlegg i utgangspunkt til de som var over 18 år, og ikke de på 12 år. Har skrevet et nytt innlegg med tanker rundt det nå.

    14. Haha er det mulig, har du blitt like skrudd i hodet som Isabel nå? Når hun vet at det er mindreåringer som leser bloggen hennes, skal det fader meg ikke være normalt å skrive om slike ting når det er så stort kroppspress idag. Trodde du hadde bedre vett enn det, kjære deg.

    15. Er man offentlige, med en så enormt stor rekkevidde som toppbloggere i dag har, MÅ man være seg sitt samfunnsansvar bevisst. Det å glorifisere og bagatellisere store, på lang vei unødvendige inngrep passer seg ikke i et samfunnbilde hvor stadig flere unge jenter sliter med selvbildet. Tenke selv og bruke hodet – ja, det burde vi alle gjøre, men det verktøyet mangler en viss Paradise Hotel deltaker i en alder av 21(?)år, og det gjør også unge jenter som blir gjenstand for propagandaen om store, faste, runde struttepupper og kardashian sprettrumpe.

      Hva søren blir det neste? La oss bare fjerne ribbeina i samme slenge slik at vi slipper de slitsomme treningstimene på Elixia for å få den smale midjen vi alltid har drømt om. Dette er en farlig utvikling, og det gjør meg vondt å se at du også langt på vei støtter dette.

      1. Nå leser du nok innlegget mitt feil. Jeg skriver ikke at jeg er FOR operasjoner, poenget mitt er at det blir for dumt å skylde på alle andre for valg man selv tar. Her tok jeg utgangspunkt i de som er over 18 år, men jeg har nå skrevet et innlegg om mine tanker rundt de som ikke er myndige.

    16. Tja, så var det melatonin du sprøytet kroppen full av, og så ut som en vandrende veldig ung jente som hadde snublet i en malingsdunk og rulet verden. Samme jente som trodde hun var “princess of the world” når kronene rullet inn i ung alder og det var “normalt” å ha lommen full av penger å kaste hit og dit. Hvordan endte den visen da, frøken? Kemneren på døra, pigmentflekker, hardt slag i fjeset? Så gikk det med hard innsats å rette opp, pigmentflekkene er langt i fra pene – ett par år vekk fra blogglivet med kemneren i nakken. Så snakker du om at folk skal tenke selv?? Unge jenter som ikke vet hvem de er, har noe livserfaring og som ser opp til damene som legger livet sitt på nett. For det så så enkelt ut, gjorde det ikke? Det var enkelt og? Pengene rullet inn for deg.. Men hva om du hadde puttet silikon i rompa, trynet full av botox, Restylane i lepper og operert alle veier – i stedet for den melatonin sprøyta som var “it” da du kjørte på? Tok de sprøytene knekken på hodet ditt? Lærte du absolutt ingen ting??? Plastikk i ung alder er IKKE normalt! Ja, folk må gjøre hva pokker de ønsker – men når man lever av klikk, gjør alt for å få klikk og normaliserer plastiske inngrep og gjør det så “enkelt” for en hærskare av unge jenter – da har man tråkket feil. Da er det på tide å melde seg ut av bloggsamfunnet igjen!

      1. Hei! Jeg har aldri skyld på noen andre enn meg selv for ting som har skjedd i mitt liv. Det er det som er hele poenget i innlegget mitt.

        1. Så du mener virkelig at det var deg som 14 åring sin feil? Hadde du latt deg påvirke like lett og ukritisk nå som du gjorde da? Neppe. Man stiller ikke en 14-åring ansvarlig for impulser man får fra de man ser opp til når ting fremstilles som normalt. Med alder og erfaring sorterer man ut, man er kritisk og kjenner seg selv og kroppen sin godt nok. Blir så ekstremt provosert av at noen kan være så fornektende og skrive fra seg alt ansvar? Virkelig?

          1. Det er klart jeg ikke mener det er en 14 åring sin feil. Jeg ble selv påvirket da jeg var 14 år, men igjen er ikke dette innlegget rettet mot de som er så unge. Dette innlegget er ment for voksne mennesker som faktisk har valget selv (og er myndig) til å operere seg om man ønsker det.

    17. Jeg tror alle er enig i at man skal få gjøre som man vil med kroppen sin. MEN når man ser at “profilerte” personer fikser på seg selv og SKRIVER om det som om det skulle vert hva som helst, samtidig som det gir et bra resultat på personen, så blir det jo fort satt inn som en vurdering hos den som leser det også. Når innlegg blir delt på denne måten, blir det satt et stempel på hva som er fint og ikke. Tro det eller ei.

      Så jo! Man kan faktisk legge skyld på bloggere, for blogg og instagram er det som er i vinden for øyeblikket. Påvirkningskraften til dagens bloggnorge er enorm, og det har innvirkning på folk sine handlinger, enten de vil det eller ikke! Sånn har det faktisk bare blitt, så istedefor å prøve å endre tenkemåten til tusenvis av personer som leser bloggen med å si “dette er MIN mening du trenger ikke å gjøre det”, så kan de heller endre sin egen tankemåte og holde kjeft.

    18. Min mening er at, ja det er greit å skrive om sine operasjoner på sin egen blogg. Men det at andre bloggere skal kommentere det på sin egen blogg, (negativt eller positivt) gjør jo at dette sprer seg som ild. Jeg leser ikke bloggen til Isabell. Hadde ikke blant annet du og stylekonnection kommentert det innlegget, og skrevet en sak om at hun skal operere rumpa si, så hadde jeg aldri tenkt tanken om en slik operasjon. Jeg er fra før veldig opptatt av utseende og har operert et par ting. Men rumpa liksom?. Har aldri tenkt tanken. Men siden dere “tipser” om hennes blogg, så får jo alle høre om det.. Det beste hadde vært om bloggere ikke hadde brydd seg om andre bloggere. Tenk om noen skulle skrevet ett helt innlegg på sin blogg om noe personlig du hadde skrevet om på din blogg.. Du vet det sprer seg som ild da? Takk for at blant annet du og andre bloggere gjør at vi nå alle jenter der ute, kommer til å tenke mer på sin helt normale stump. Og vi kommer jo selvfølgelig til å lese Isabell sin blogg hver eneste dag for å følge med på denne ukjente operasjonen. Nå gleder vi oss alle.

    19. Du står å skkriver at dere som fobilder ikke preger lesere??? hva faen!

      ++ Disse meningene du skriver er kun dere toppbloggere som har lagt seg under kniven som skriver
      Tenk over hva du skriver ass

      1. Jeg har aldri skrevet at vi ikke påvirker lesere, som det står tydelig i teksten så forstår jeg godt at mange ser opp til oss bloggere. Kanskje du burde lese innlegget på nytt før du legger igjen en frekk kommentar.

    20. Synes også at du kun ser saken fra en side. Fint at du påpeker at det er viktig å kunne tenke selv, men så er det enklere sagt enn gjort. Dere bloggere har større påvirkningskraft enn dere tror. Er ikke tilfeldig at bloggerne tjener flere tusen kroner på reklame innlegg, når reklame har den påvirkningskraften den har. Hva hadde ellers vært vits med markedsføring??? Ja, dere har et ansvar, et stort et også 🙂

    21. Taakk Julia!! Endelig nokon som gjekk mot strømmen, og sa de dei fleste tenker og meinar! Skjønnar ikkje korti det vart slik at ALLE andre skulle bestemma kva du skulle gjer med kroppen DIN, og ha rett ang. Den. Folk burde snart begynna og bry seg om sin eigen buisness og ikkje alle andre sin

    22. Blir skuffet at du sitter her å sier at folk må “mind their business” når alt dere bloggere gjør er å blotte livet dere ut hele tider. Dere er så desperate, det er nesten ekkelt. Det blir alle sin “business” med engang du begynner å dele ting…. ingen gir faen i, så ikke prøv deg. Ta deg en tur på styleconnections du 😛

    23. Dette er svaret mitt til Isabel, noe du burde tenke på også!

      En blogger som forstår eller som virkelig ikke forstår? Jeg blir så rasende av å lese hva du skriver og hvordan du tror livet ditt fungerer! Jeg blir så provosert over hvor uintelligent du ser på sosiale medier! Er du klar over hvor unge de fleste jentene er som følger rosabloggere? For du skriver som om du har null oversikt og kunnskap! Er du klar over at flertallet av rosablogglesere generelt sett er 9-15 år? Du er ett tv fjes! Du må ikke tro det er damer som meg eller voksne generelt som er så interessert i å følge deg og bloggen din! Det som er bekymringsfullt er at det gjør våre barn! Du er med på å påvirke livet til yngre barn og ungdom! Du er med på å påvirke selvtilliten, væremåten , og hvordan de ser på seg selv og andre i sitt fremtidige verdensbilde! Du legger frem det å legge seg under kniven og bli en annen en den man er som en normal ting å gjøre! Du endrer på deg selv på måter som gjør at du ser ut som en annen person enn den du er født til å være! Du fikser på så og si alt , og får kroppen punkt for punkt til å gå fra naturlig til totalt unaturlig!

      Du lærer unge jenter at det å være seg selv er galt! At å være fornøyd med seg selv og stå for den man er ikke er noe man skal gjøre! Du påpeker dine naturlig flotte områder som “problemområder”

      Du er vel ikke så stokk dum at du ikke skjønner hvordan dette ser ut for f.eks Sarah på 12 år?
      Hun får komplekser for å være bleik! Hun får komplekser for at ikke Dolly duck leppene pryder bildene på Instagram! Hun hater håret sitt! Hun står i speilet og ser på puppene sine og tenker de er for små og vil mest sansynlig kvie seg for å gå i bikini til sommeren! Rumpa er feil , for den strutter ikke, er ikke akkuratt sånn som jentene på bloggene som har operert seg er! Hun lurer på hvordan hun skal bli tynn, for selv om hun er tynn nok må hun bli like tynn som hun som får masse likes! Hun begynner å se på andre og deres feil! Sammen sitter de og ser på hverandres feil! Sarah og de andre venninnene hennes! Hun snakker om jenta i B klassen har rar nese, og rar rumpe! Hun mener hun burde operere seg! For seg selv må hun ikke være, hun må bli en annen! For det har Sarah sett på bloggen til hun jenta fra TV! Hun som legger ut livet sitt på sosiale medier som daglig leses av svært unge jenter som egentlig ikke har noen grunn for å være på Internett enda! Men desverre er verden blitt slik! Sosiale medier er blitt vårt kommunikasjonsverktøy! Desverre vil jenter som Sarah bli kommunisert til via jenter som deg! Via bloggen! Som mener det er en selvfølge å gjøre det man har lyst til og alle har ett valg! Problemet er ikke at DU tar disse valgene, det er nemlig selvsagt som private sak! Problemet her er de stadige økende tilfellene av dårlig selvtillit kombinert med psykiske lidelser bland farlig unge i dag! Jeg blir sint, provosert og lei meg! Fordi du virkelig gir så klart inntrykk av at du virkelig ikke forstår! Du er og blir en offentlig personlighet! Vær så snill å forstå før du fortetter å spille russisk rullet med unge jenters liv!

    24. Lurer på hva som skjer når din lille rosa boble sprekker, og du ser hverdagen som oss “dødlige.” Når du sier “du må tenke selv” Folk tenker selv, men når samfunnet og bloggere setter en standard på hvordan du skal se ut, så blir tankegangen påvirket. Dette heter psykologi, og det er farlig. Skjerpings

    25. Hvorfor maser alle så innmari mye om små jenter på 12-14? De får ikke lov til å operere seg. Aldersgrensen er atten. I tillegg koster det penger. Det er ikke mange attenåringer som har 30 000 å bruke på å legge seg under kniven. Disse jenten kommer til å være godt over tjue før de i det hele tatt har mulighet til å ta en operasjon, og da har de forhåpentligvis vokst opp og fått litt mer livserfaring. Slik at de er utrustet med sunn fornuft og evnen til å tenke selv, og ikke lar seg påvirke av media og bloggnorge.

    26. Hallo, ta en titt på ansiktet ditt da.. Det ser jo ut som du har blitt slått og hovnet opp. Stakars moren og faren din som ser sin datter endre på ting dine foreldre engang skapte med stolthet.. men som nå ødelegger det eneste humane du har. deg selv.

    27. Du fremstår som utrolig naiv med tankrgangen om at man bare skal tenke selv og ikke la seg påvirke av denne skremmende glorifiseringen rundt plastisk kirurgi og kosmetiske inngrep. Å være 18 år er ikke synonymt med å handle rasjonelt og tenke rasjonelt. Man har ikke plutselig monopol på vettet når man har blitt 18 ei heller i tidlig tjueårene, og livserfaring er heller ingen selvfølge i så ung alder. Det vil man selv skjønne når man blir eldre at flere valg man tok som nylig myndig som en kanskje trodde der og da var gjennomtenkt, vil i senere alder minnes som valg helt bak mål. Det glemmes også at bak skjermen til bloggerene at det sitter ulike mennesker i ulike aldre og livssituasjoner. Flere lider av svært dårlig selvbilde som sitter dypt hvor man ikke evner til å tenke selv. De har gjerne ikke ressurser eller selvtilitt til å søke hjelp men ser at hos forbildene sine så er løsningen på komplekser lett tilgjengelig sålangt man har litt penger å rutte med. Du får mye “ustabile” lesere på kjøpet og det bør tas i betraktning når man publiserer innlegg av slik karakter! Flere av toppbloggerne får det å endre på utseendet til virke like trivielt som lørdagsshoppingen. Det ble nevnt ovenfor at bloggere konstruerer en standard om hvordan en skal se ut og så lenge man har penger kan alt løses. Det er så feil, for bloggere har en fantastisk mulighet å snu på den allerede dårlig trenden media har skapt. Det er mer nærliggende å tro at en kan snu trenden blant bloggere enn media generelt, Dere er forbilder om dere vil eller ikke og dere har faktisk et ansvar når dere tjener latterlige summer på vegne av leserene. Det er hylekor om at dere bloggere må bli tatt på alvor som seriøs jobbaktør, men da bør dere søren meg også ta ansvar for hovedårsaken bak inntekten deres, nemlig leserene.

      Sist men ikke minst, at du i det hele tatt forsvarer Isabell (ingen vits å gjemme henne bak tidlig PH-deltaker, vi vet alle hvem du prater om) er trist og for meg mister du enormt med kredibilitet. Har du lest bloggen hennes? Det er narsissisme på høyt nivå, desperat taktikk for å få lesere, null impulskontroll over hva som deles og en person som offentlig godter seg over andres lidelse (martine-saken). Det dedikeres et helt innlegg som er så forbanna kalkulert mtp på PR og jeg har vanskelig for å tro at hun lider av komplekser, men heller stormannsgalskap og enormt oppmerksomhetsbehov. jeg skjønner svært godt at mange stiller seg kritisk til henne og “Rumpegate” stuntet. Dette er bare en so.åm elsker å kaste bensin på bålet og selvfølgelig ler hun hele veien til banken sikkert uviten om at det innlegget setter arr hos mange unge jenter…..

      Dette ble veldig langt, litt rotete og kanskje tungt å lese men jeg ville bare gi deg en tilbakemelding på innlegget som satte litt frustrasjon i gang…

    28. Det er lett for DEGog si som er såpass oppi 20 årene. Jeg er 14 år og har ingen livserfaring. Lett påvirkelig er jeg også. Det handler ikke om at jeg må ta et valg om at dette vil jeg/vil jeg ikke. For meg virker det som at sånn SKAL det være, sånn SKAL man se ut, for å bli akseptert. Mulig dette forandrer seg når jeg er 25. Men husk, det er nå jeg leser disse bloggene. Det er nå jeg blir påvirket.

      1. Hei Kaja! Jeg er lei meg om du ble støtt av innlegget. Som jeg skrev lenger opp i kommentarfeltet så er dette innlegget ment for de voksne, og ikke for de under 18 år.

    29. Hva er greia med å skylde rundt på hverandre? Står vi ikke ansvarlig hver og en for å skape en bedre verden med plass til hverandres ulikheter? Det er det å være en ansvarlig borger av et samfunn; støtte opp under og bære hverandre, og ikke skylde på andres dårlige oppførsel når en selv ikke greier å stå stødig og være hel ved. Det er et faktum at Internett er åpen lesning for hordene, og er man en viktig stemme der må man være ekstra bevisst sitt ansvar for å være en bærebjelke for andre, ikke et drukningsrør i kaos og psykisk dårlig helse. Bloggere som kjører quickfix-løsninger uten å skjønne denne helheten er dårlige stemmer, dårlige forbilder, dårlige talerør, dårlige borgere til et samfunn som bare har én eneste framtid: Å bli friskere, sunnere, helere, mer inkluderende (og nei, det innebærer ikke kniver og silikon og nærbilder av rumpeballer) – og aller mest: Løfte blikket og SE verden langt utover seg selv. Vi er alle ett – og det innebærer ikke at alle skal se meg men at JEG skal se alle.

      Det er vel forøvrig der problemet ligger: ‘på min PERSONLIGE BLOGG’ brukes stadig som argument – hvordan skal vel en blogger som bare er opptatt av seg og sitt inne på sitt jenterom kalt Sin Personlige Blogg noen gang greie å løfte dette blikket? Da må hun jo gå ut av dette rommet – og dermed er det ikke lenger en personlig blogg. Ergo kan hun ikke lengre blogge bare om seg selv. Klart slike bloggere tviholder på å gjøre som de selv vil uten tanke på andre, det er jo det de lever av. Men gode borgere? Neimennsan, de har kastet moralen og fellesskapet på bålet til fordel for å bare selv bli sett. Ynkeligere kan man ikke bli.

      Lev Vel, alene.

    30. Herregud, dette innlegget ble for svakt! Virkelig for dumt!

      Selvfølgelig har hver enkelt individ ansvar for sine handlinger. Likevel blir det for dumt at du forsvarer måten bloggere “presser” på unge og usikre jenter all plastikken og ulike injeksjoner. Måten dere bloggere normaliserer denne driten, påvirker unge jenter helt ekstremt mye!

      Ta mer ansvar, og vær gode forbilder.

    31. Noe av det du skriver virker nesten som at “alle andre gjør det, så da er det greit at jeg også gjør det” og det er dette som gjør at hele greia med opprasjoner og inngrep blir mer og mer normalt og FEIL. Så klart er jeg enig i at man burde ta sine egne valg og ta ansvar ovenfor disse valgene, men som toppblogger med såpass mange lesere så har man faktisk et ansvar. Sånn er det bare. Selvfølgelig er det ikke toppbloggere ene og alene som påvirker om man skal ta botox eller ei, men det har en ganske stor betydning og spesielt når det er omtrent det eneste de skriver om. Innlegg som blir delt på den måten Isabel gjør, får botox til å virke så “enkelt” og det er vel også, og da blir jeg nesten skremt. Hvordan kan det være så enkelt å bare fikse på hele utseende sitt???? Hva slags budskap gir dette til de som da ikke er blitt såpass modne at de kan ta sine egne valg, som du da hendviser til??? 12 og 13 åringer leser blogger, de er på instagram, de har snapchat og de ser på tv. De får med seg alt og de har forbilder som de ser opp til. Hadde ikke du forbilder når du var med den alderen? Tenk tilbake. Hva var forholdet ditt til det forbildet? Du har vel sikkert noen forbilder nå også, selvom det kanskje ikke påvirker det like mye på samme måte?
      Som toppblogger har man et ansvar, og jeg syns det er trist at man bare kan legge fra seg det ansvar og si at man må tenke selv for sånn er det ikke. PUNKTUM,

    32. Jeg skjønner ikke at det er mulig at folk kan være så sykt trangsynte? Og skal pirke på hver minste detalj selv om dem vet hva poenget med innlegget var? Og for å si det sånn, så er jeg HELT enig med deg, Julia. Vi er alle mennesker skapt med en utviklende hjerne hvor vi kan tenke for oss selv. Vi har gjennomgått faser fra vi er små til hvor vi er nå om hvilke valg som er kloke og ikke. Vi skal kunne være smarte nok til å innse at hva noen personer velger å gjøre, skal ikke påvirke oss, for hva har deres valg med vår hverdag å gjøre? Det er ikke slik at dersom noen velger å legge seg under kniven, så skal vi begynne å tenke “å herregud, hun har komplekser ved seg selv, vel da burde vel jeg også ha det?”. Kom igjen, folkens, vi har kommet så mye lengre enn dette. VI lever praktisk talt i en verden omringet av plastiske operasjoner, som vi både ser på tv, på internett og kanskje opplevd noen i familien/slekten har gjort det? MEN med en gang det gjelder en blogger, så er vi plutselig mer påvirkelige enn ellers? KOM IGJEN, sier jeg bare. Om folk ikke ser hvor forbanna dobbeltmoralsk det er, så ville jeg heller tatt en avslutning om å slutte å se på blogger eller EVENTUELT slutte å være på sosiale medier?

      Er det noe vi alle har til felles, så er det valg vi står ovenfor. Vi står ovenfor et valg, men det valget er ditt eget. Det er ikke jenta som sitter to seter unna deg på bussen sitt valg, det er ikke gutten som ser på tv’n sitt valg og heller ikke den personen som sitter å leser blogger sitt valg, men det DITT, ene og alene sitt valg. Så hva du som person ønsker å gjøre, for at DU selv skal kunne være selvsikker er DITT valg og ikke skal kunne påvirke andre. ALLE har ansvar, like før du klikket på innlegget som vi alle vet hva er snakk om (rumpe operasjonen) så var du klar over at dette valget var DITT, det var DU som klikket deg inn på innlegget og det er DU som er klar over hva som møter deg. Er du ikke klar for hva som møter deg, så gi faen i å klikk inn på noe du vet vil påvirke deg.

      Og yngre jenter på bloggen? Unnskyld meg, men foreldre hvor er dere? Det går an å stenge sider for barn, som tydeligvis ikke er modne nok til å se hva den virkelige verden er. Ikke skyld på bloggerne, dem gjør bare noe de alltid har gjort og som de fleste gjør, og det er å skrive forså å publisere. Er du redd for at barnet ditt skal bli påvirket av et innlegg, så har ikke det barnet noe på internettet å gjøre ettersom at internettet er den største åpne kilden til ALT, hvor mye verre ting enn plastiske operasjoner finner sted.

      TAKK FOR MEG.

      1. Så alle andre skal slutte å være på sosiale media, og så skal en måtte merke ‘rosabloggere’ med pornofilter og uten tilgang før fylte 18 år?! Ja, heller det enn å måtte ta ansvar som moralsk og etisk verdensborger når en har blitt en stemme blant de mange. Og hvor står det skrevet at bloggere er De Eneste Ene å skylde på for en forkvaklet verden?!! De er jo DEL AV DET HELE – det er jo NETTOPP det som er greia; vi er alle del av det hele og bør preke og oppføre oss slik; tenke på de svakeste og utsatte når vi taler høyt nettopp fordi de er de svakeste og mest utsatte! Hva tror du ligger i det uttrykket?!? Eller gir du bare faen? Dytter på med løsrevne ord som selvsikker og egne valg og dobbelmoral?! Ditt syn heter å kjøre over lik for egen suksess. Det verste er at jeg tror du er stolt av det – du kaller det nok for individets valg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg