LITT KROPP, MAT, KALORIER OSV

Haha, jeg holdt på å skrive: “siden noen spurte meg om jeg kunne legge ut før/etter bilder igjen så gjør jeg det”, men sannheten er jo at det er absolutt ingen som har spurt meg, og at jeg legger ut disse bildene helt uoppfordret. Det er alltid enklest å skylde på leserne sine vet dere, så slipper man å være “selvdigger”. Haha! Uansett. Jeg har følt utrolig store kroppslige forandringer i det siste, og tenkte for meg selv da jeg sto opp for en halvtime siden at nå vil jeg ta nye “etter” bilder som viser framgangen av treningen min. Jeg ble jo veldig fornøyd med bildet (hvis ikke hadde jeg ikke lagt det ut), og tenkte at WOW, nå har jeg tatt av meg enda mer! Men så gikk jeg tilbake i arkivet og så det at det bare er 14 dager siden jeg tok forrige “treningsselfie”, og det er jo ikke så lenge..

Sånn cirka nøyaktig to ukers mellomrom mellom disse bildene er tatt.

Personlig ser jeg best forskjell rundt midjen min og kanskje litt rundt armene? Nå har jeg jo trent ekstremt mye cardio den siste tiden, og løpt veldig mye. Men jeg kommer nå også til å legge inn noen gode styrkeøkter i løpet av uken. Det er viktig med treningsvariasjon om jeg skal holde meg motivert, og jeg er ikke så glad i å løpe at jeg orker å gjøre det hveeer eneste dag.. Noen som har et par gode styrkeprogrammer å komme med? Tenkte å dele det på bloggen etterhvert som jeg finner et program jeg er fornøyd med 🙂

Og bare så det er sagt: kosthold er så utrolig viktig om du ønsker å oppnå resultater. Det kan være lurt å laste ned en app som heter “my fitness pal” i begynnelsen for å ha en liten oversikt over hvor mange kcal man spiser. For det er jo så enkelt som det. Om du vil gå ned i vekt må du forbrenne mer kcal enn du spiser. Selv om mat kan være sunt så kan det også være utrolig kalorimektig, og for min del har det vært greit å vite sånn cirka hvor mye jeg får i meg ila dagen slik at det står i samsvar til hvor mye jeg ønsker å gå ned i vekt. Hvor mange kcal man burde ligge på hver dag varierer jo fra person til person, men noe mellom 1500-2000 tror jeg er greit? Viktig å ikke spise for lite også, for da kan kroppen settes i sultmodus og da vil du få større problemer med å ta av deg vekten, siden kroppen sparer på den lille maten man spiser. Så tips nr 1: få i deg nok kcal!

Mat som avocado eller havregryn er jo utrooolig sunt, men veldig kalorimektig. Visste du at om du fyller en hel bolle med havregryn, blander det med kanskje 3 dl melk så har du over 1000 kalorier? Det er kanskje i overkant av halve dagsbehovet ditt! Når jeg spiser havregryn spiser jeg derfor mellom 40-50 gram, heller over halvannen desiliter med skummet melk og rører inn litt sukkerfritt syltetøy. Da har du et fint mellommåltid på litt over 200kcal. Om du derimot fyller bollen med kanskje 200 gram så blir det jo en annen sak.. Og når det kommer til avocado så spiser jeg det med god samvittighet altså, misforstå meg rett! En ting er å spise en hel avocado i ny og ne, men ikke hiv i deg tre stykker på rappen bare fordi det er så sunt 🙂 

Et tips fra meg til dere som ønsker å spise mer salat: lag guacamole! Jeg bruker det både til kyllingsalat og tacosalat. Bland sammen en halv avocado (om du skal spise alene), klem over i underkant av en halv lime, press ned en hvitløksfedd og så stavmikser du det hele. Om du ikke har stavmikser kan du også bruke gaffel, jeg foretrekker stavmikser for da blir det en kremete konsistens. Så rører du bare alt inn i salaten du skal spise, og det blir seriøst SÅ mye bedre. Jeg hater tørr mat, så guacamole har vært redningen min!

Kan godt komme med flere mattips på bloggen om det er av interesse? Personlig er jeg ikke så veldig kreativ i matveien, men jeg har et par venninner som finner på nye og sunne oppskrifter hele tiden som jeg liker å prøve ut. Kan dele de her om noe faller i smak hos meg 😀

 

3 kommentarer
    1. Hei kan du råde annakatrinhagan hagan vell mat til ingeridberge pws jente fårkotelse praderwillysyndrom

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg