HVORDAN LIKE CARDIO

Fikk en kommentar fra en leser som lurte på om jeg kunne skrive litt om hvordan man kan like cardio bedre. Og for å være ærlig, så var ikke det å starte med cardiotrening (spesielt på tredemølle for min del) akkurat supergøy. Jeg har aldri, og da mener jeg ALDRI vært stor fan av å springe, mens nå er det nesten det beste jeg vet på trening (bortsett fra cardio step da såklart, hehe). Jeg så for meg at om man skulle klare å legge bak seg åtte kilometer eller en mil så måtte man jogge konstant i en time, men der tok jeg feil! Ida bruker nemlig å løpe ganske ofte, og jeg lurte på hvordan hun klarte det. Hun sa at hun brukte å løpe i to/tre sanger, for så å gå en sang. Slik fortsatte det til hun var ferdig med distansen, for eksempel åtte kilometer.

 

 

For meg som nybegynner var det tipset GULL verdt, spesielt siden løping aldri har vært noe for meg. Jeg testet det ut selv, og andre gangen jeg prøvde det sprang jeg 7km! Det er jo ikke allverden, men for meg var det virkelig en big deal. Mens nå løper jeg minst åtte kilometer som regel. Har fremdeles til gode å løpe mila, men det får heller være et mål 🙂  Det er veldig viktig å selv komme inn i en god løperytme og ikke tenke på at “alle” andre løper en mil på under 60 minutter. De klarte det nok ikke første gangen de heller! I starten brukte jeg å kjøre én sang med gåing, og én sang med jogging på mellom 11 og 12 – som ikke er alt for raskt. Etterhvert som man får bedre kondis og blir bedre trent så kan man jo øke med å løpe flere sanger før man går, eller øke hastigheten. Det viktigste for meg i alt dette var at jeg ikke trengte å løpe en time i strekk, for det kunne bli fort kjedelig. Dessuten rekker man å få tilbake pusten i løpet av gå-sangen. Nå som jeg varierer og løper til musikken så fokuserer jeg liksom på den, og tiden går seriøst SÅ fort! Plutselig har jeg løpt i 55 minutter og det merkes ikke i det hele tatt.

Jeg merker så utrolig stor forskjell på kroppen min etter at jeg startet seriøst med treningen og kostholdet, og jeg blir så utrolig lykkelig av å tenke på det. Det verste er å føle seg uvell i sitt eget skinn, og alle har jo foreksempel en idealvekt eller idealmål for kroppen sin, noe som er bra. Og til dere som er bekymret for at jeg ikke trener noe særlig styrke, så kan jeg si at jeg har lagt inn noen styrkeøkter i løpet av uken i programmet mitt 🙂 

Håper dere likte tipset mitt, så kan dere jo takke Ida for at hun delte det med meg. Prøv det ut, det FUNKER! 😀

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg