SELVKRITIKK

 

Filmen over fant jeg etter jeg så at mange av mine facebookvenner hadde delt den. Herlighet for en fin film som virkelig fikk meg til å åpne øynene. Det er helt utrolig hvor kritisk man kan være til seg selv, meg inkludert. Ansiktet mitt har for eksempel en fin side og en stygg side, noe som gjør at jeg får helt panikk om noen tar bilder av meg selv fra min høyre side – den siden av fjeset mitt jeg virkelig ikke liker. Alt er så utrolig feil der. Øynene sitter rart, kinnet mitt er helt malplassert og tennene mine når jeg smiler ser ut som steiner. Jeg har prøvd å vist det til mine venner for at de skal skjønne, men de ser ingen forskjell på høyre og venstre side av fjeset mitt. Sånn som i dag følte jeg meg utrolig stygg da vi gikk rundt i Bergen sentrum. Håret mitt floket seg fort og ville ikke legge seg slik jeg ville det, jeg tegnet på meg noen stygge øyenbryn i dag tidlig, og siden vi spiste på mccern i går følte jeg at hele ansiktet mitt var oppblåst og grusomt. 

De menneskene rundt meg ser som regel ikke forskjell på meg fra dag til dag, mens jeg selv kan føle meg kjempefin en dag – mens grusom neste dag. Selv om jeg tilsynelatende ser helt lik ut. Poenget mitt er at vi må slutte å kritisere oss selv for hver minste detalj i utseende vårt. Det gjør iallefall meg veldig usikker til tider, og det er virkelig ikke noe gøy. Noe jeg også syns er viktig er å ta til seg komplementer, og faktisk si “takk” når noen sier du er fin, i stedet for å slenge ut “nei herregud jeg har jo en kvise og blalbla, men du er fin! :)”. Ta til deg de positive ordene du får, og om man oppriktig klarer å gjøre det tror jeg iallefall selvbildet mitt hadde kommet seg veldig.

Jeg hater egentlig sånn bullshit som sier at alle er vakre osv, syns det blir litt for klisje for meg. Men virkelig, kjære lesere. Vi er faktisk alle vakre på våre egne måter. Husk det 9829;

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg